Gratis körkortsfrågor och instruktionsvideos med det viktigaste inför mc-uppkörningen
>> KLICKA HÄR FÖR ATT LÄSA MER
 

Mc-kort – Din guide till mc-körkort 2015

Välkommen till Sveriges mest besökta guide till motorcykelkörkort, framtagen efter intervjuer med uppkörningsinspektörer, riskutbildare och körskoleägare. Navigera genom innehållsförteckningen nedan eller till höger:

 

Bakgrund

I samband med att en i vårat team tog motorcykelkörkort sommaren 2011 så passade vi på att dokumentera vägen till mc-kortet. Vi filmade de olika uppkörningsmomenten för att göra en komplett mc-körkortsguide. För att skapa den bästa möjliga guiden intervjuade vi Göteborgs experter på mc-körkort och mc-säkerhet. Bl.a Mattias Glemfors, utbildningsledare på Kramérs Trafikskola Göteborg och ansvariga utbildare för Riskutbildningen på Stora Holm i Göteborg.

Ta mc-körkort iår – låt drömmen bli verklighet!

Ett mc-kort kan vara en dröm många går och bär på hela livet. Förra generationen fick det på köpet med bilkörkort och vi behöver slita som djur! Men det är värt det :) Den här guiden finns för att du ska ta första steget idag och inte låta mc-körkortet bli något du skjuter upp till imorgon!

Såhär ser ett nytt mc-kort ut – ställ in siktet

 

De nya mc-körkorten

Mc-kort är målet

Förberedelser

Körkortsbehörigheter

Motorcykelkörkortet har bokstaven A i ditt körkort, till skillnad från bil som har bokstaven B. Följande behörigheter är de nya körkortsreglerna som infördes den 19e Januari 2013.

Åldern som krävs för de olika motorcykelkörkorten

De olika A-körkorten

A1

 

  • När kan man ta det? 16 år
  • Övningsköra: Du måste ha fyllt 15 år och 9 månader.
  • Behöriheten ger rätt att köra: Tvåhjulig motorcykel med högst 125 cm3 och högst 11 kW.

A2

  • När kan man ta det? 18 år (Endast körprov om man har A1 redan).
  • Övningsköra: Du måste vara minst 17 år och 6 månader.
  • Behörighet ger rätt att köra: Tvåhjulig motorcykel med högst 35 kW och högst 0,2 kW/kg.
  • Notering: Om du har haft A2-körkort i 2 år så kan du ta A-körkort från 20 års ålder.

A

  • När kan man ta det? Du måste vara 24 år
  • Övningsköra: Du får börja när du fyllt 23 år.
  • Behörighet ger rätt att köra: Allt på två hjul med motor, oavsett slagvolym
  • Notering: Har du den gamla behörigheten A-begränsad blir det automatiskt ett A-körkort efter två år. Kolla denna tabellen i PDF-format om du vill se extra detaljer på de olika körkorten och de nya reglerna: De nya motorcykelreglerna 2013

Körkortstillstånd

Med körkortstillståndet får du koden du behöver för att boka teori och körprov. Dessa måste göras för att få motorcykelkörkort. När du ansöker om körkortstillstånd får du ansökningsblanketten tillsammans med hälsodeklaration, synintyg samt ett inbetalningskort hemskickat till dig. Syntestet kan du göra hos en vanlig optiker eller hos vissa körskolor. (Kostar runt 100 kr)

Här ansöker du om körkortstillstånd

Ansökan om handledare

När man ansöker om handledare för MC-kort krävs ingen handledarkurs men man måste fortfarande ansöka.

Blankett beställer du här

Övningskörning mc

 

Till övningskörningen behöver du en väst och en mc

Övningskörning mc

För att få övningsköra med motorcykel ska du ha:

  • Uppfylla åldern för den behörighet du vill köra, se ovan för behörigheter.
  • Ett giltigt körkortstillstånd.
  • En godkänd handledare om du ska övningsköra privat. Handledaren ska ha med sig handledarbeviset när du övningskör.
  • Registreringsbeviset till den motorcykel du övningskör med.
  • En trafiklärare med dig om du kör via en trafikskola.
  • En grönvit skylt med texten ÖVNINGSKÖR väl synlig bakifrån.

Privat övningskörning vs körskola

Antingen så kör man privat eller genom en trafikskola för att ta sitt mc-kort. Om man har en egen motorcykel, eller någon i familjen har en, så blir det såklart billigare. Men det kan fortfarande vara bra att ta några körlektioner på en trafikskola, de kan alla nya regler och kan ge tips på saker som vänner/familj inte har koll på. Obs! Vägverket ställer givetvis samma krav på vad du ska kunna vid körprovet, oavsett om du kör upp som privatist, via trafikskola eller en kombination av dessa.

För att underlätta för både privatister och körskoleelever har vi på mc-jakten intervjuat Sveriges mc-experter och samlat all information i ett gäng instruktionsvideos. Det gäller att komma väl förberedd när du sätter dig på hojen, för att undvika onödigt många körlektioner eller ev missade uppkörningar. Klicka här för att läsa mer.

 

Trafikskola mc

Tänk på att många ofta vill ta mc kort samtidigt. En idé här är att boka upp flera lektioner på samma gång. Vissa skolor tillåter att privata handledare får åka med vid körlektionerna för att få tips om vad som bör övas och hur ni ska planera körningen hemma.

Privat

Du måste ha en godkänd handledare för att få övningsköra privat. Handledaren är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen. Vid övningskörning med motorcykel i gatutrafik och på landsväg skall den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra motorcykel. Sådan övningskörning får ske med endast en medföljande elev.

Ansök om godkännande för handledarskap här

Intensivkurs mc

Ett bra alternativ till att köra privat eller att boka in några körlektioner i veckan under en längre tid är de olika intensivkurserna som finns för motorcykelkörkortet. Läs mer om intensivkurs mc!

 

Tips

Detta är ett av de bästa tipsen för uppkörningen enligt oss. Detta är något trafikskolorna också gör ofta med sina elever.

Leta upp adressen till uppkörningsstället och kör runt på vägarna i omnejd. Detta är ett väldigt bra tips för att göra sig förbered på konstiga vägar och annat som inspektören testar dig på under uppkörningen. Till exempel så låg det en järnvägskorsning i närheten av uppkörningstället i Säve, Göteborg som de testade Carl på och som han förmodligen inte hade klarat om vi inte varit där och övningskört innan.

sportmotorcyklar

KTM RC8

Riskutbildning mc

Riskutbildningarna riskettan och risktvåan togs fram för att bromsa den ökande olyckstatistiken. De är obligatoriska moment för att få mc-kort precis som uppkörningen. Vill du läsa mer om hur utbildningarna går till och hur du bokar se riskettan och risktvåan för mc

 

Teoriprov mc

För att få MC-körkort så måste du klara ett teoriprov, precis som för bil. Teoriprovet är till för att se om du har tillräckligt med teoretisk kunskap för att klara dig i trafiken.

Bild på ett godkänt mc-teoriprov

Provprotokoll teoriprov mc

 

Ett godkänt teoriprov är giltigt i 1 år. Under denna tid kan du alltså köra upp så många gånger du vill. Om giltighetstiden har gått ut måste du skriva ett nytt teoriprov innan du kan köra upp igen. Teoriprovet måste vara avklarat innan en uppkörning kan bokas. Teoriprovet består av 70 frågar varav 5 frågor är testfrågor som inte räknas med i ditt resultat. För godkänt krävs 52. Provet utförs på dator och varje fråga har två eller flera svarsalternativ. Direkt efter provet är avslutat får du reda på resultatet samt möjlighet att se vilka frågor du svarat fel på.

Ett tips på provet är att göra alla frågor du är säker på först och hoppa över resten i början. (Det finns en liten funktion så att man kan flagga de som man är osäker på) Sedan går du tillbaka till dessa innan provet är slut och ger dessa lite mer tid. Ta GOD tid på dig, stressa inte! Kolla igenom alla frågor en extra gång innan du lämnar in det. Och glöm inte: När du gör teoriprovet så blir du fotograferad innan provet börjar, detta kortet används sedan på ditt mc kort så gör dig fin till provet :)

Inför teoriprovet räcker det inte enbart att studera till exempel MC-boken. Den innehåller till exempel inga skyltar eller trafikregler. Du bör komplettera dina studier med Körkortsboken (för B-körkort).

Körkortsfrågor mc

Det bästa sättet att så fort som möjligt få koll på teorin och provsituationen är att göra test-teoriprov på internet. Just nu har vi en kampanj och erbjuder gratis körkortsfrågor specifikt framtagna för mc-kortet och övriga körkortstips, följ länken nedan:

KLICKA HÄR >>> GRATIS KÖRKORTSFRÅGOR FÖR MC

 

Information om körkortsfrågorna för motorcykel

Körkortsfrågorna när det gäller teoriprovet för motorcykel är väldigt lika de du får svara på inför bilkörkortet. Frågor angående trafikregler är samma medan skillnaden kommer in när det gäller vanliga faror och fordonspecifika frågor som exemplet nedan

Hur slits däcket på motorcykeln vid för lågt lufttryck?

A Däcket slits mest på mitten.

B Lufttrycket har ingen inverkan på hur däckets slits.

C Däcket slits mest på ytterkanterna.

Rätt svar i detta fall är C eftersom när hjulet tappar luft blir det platt och yttersidorna som annars bara kommer i kontakt med asfalten i svängar slits nu även på raksträckor.

 

Boka teoriprov mc

Kunskapsprov A – 220 kr För att boka kunskapsprovet behöver du en personlig kod eller e-legitimation.

Om du behöver en ny kod kan du skaffa den här.

Har du kod kan du boka kunskapsprov här och om du har e-legitimation kan du boka här.

 

Uppkörning mc

Uppkörningen är den svåraste delen i din mc-utbildning. Det gäller att komma väl förberedd för att undvika att slösa tid och pengar på en missade uppkörningar. För att hjälpa dig med detta har vi på mc-jakten intervjuat Sveriges mc-experter och samlat all information i ett gäng instruktionsvideos. Klicka här för att läsa mer.

 

trafikverket mc uppkörning

MC-Uppkörning

 

Information

Vad du behöver på uppkörningen:

  • Legitimation
  • Motorcykel
  • Registreringsbevis till motorcykeln
  • Utrustning

Utrustning

  • Hjälm
  • Skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material
  • Kraftiga stövlar eller kängor
  • Handskar
  • Ryggskydd

De kommer kolla dig på detta, så försök inte komma undan utan riktigt utrustning. Då skickar de hem dig och du får inte pengarna tillbaka. Detta hände en kille vid uppkörningstillfället. Det blev inget motorcykelkörkort den dagen för hans del.

Statistik

Uppkörningsstatistik

Hur många klarar proven för motorcykelkörkortet egentligen? Här hittar du statistik för både teoriproven och körproven:

http://www.trafikverket.se/Pressrum/fakta-och-statistik-om-forarprov/Forarprovsstatistik/

Bedömning

På manöverbanorna på uppkörningen (Lågfart, Högfart, Bromsning) har man oftast en extra chans att förbättra något om inspektören inte är helt nöjd. Så var inte orolig för att alla delar måste vara helt perfekta vid första försöket. Misstag som kan ge dig en andra chans i ett moment kan vara:

  • Du sätter ner foten för många gånger under lågfartsbanan
  • Du river en kona i låg/högfartsbanan
  • Du bromsar med för lång bromssträcka på bromsprovet

Kom ihåg att trafikinspektören bedömmer din säkerhet i trafiken mer än något annat så ta inga onödiga risker. Om du skulle misslyckas med någon del ute i trafiken kan det hända att trafikinspektören tar dig på en extra tur för att ge dig en andra chans på en liknande situation för att se om det var ett engångsmisstag. Klarar du dig då så kan inspektören fortfarande godkänna din uppkörning. Här nedan ser ni ett uppkörningsprotokoll för motorcykelkörkort. Vad inspektören testar dig på väljs slumpvis ut.

Körprovsprotokoll

 

Bild på körprovprotokoll för mc-uppkörning

Körprovprotokoll för mc-uppkörning

 

Såhär ser körprovsprotokollet ut som används av inspektören vid mc-uppkörningen. Se till att du kan alla delar innan du bokar en uppkörning

Körprovsprotokoll för mc-uppkörning PDF version

Provdelar

  1. Säkerhetskontroll
  2. Lågfart 1 eller 2
  3. Högfart
  4. Bromsning
  5. Trafikkörning

Tips

Kör du upp med körskolan ingår ofta en timmes uppvärmning inne på trafikverkets manöverbanor. Som privatist får du inte göra detta om du inte är under uppsikt av en trafikskollärare. Dock finns det ofta någon på plats som kan gå med på att hålla ett öga på dig om du är ute i god tid och frågar. Vi kom cirka en timma innan uppkörningen.

Säkerhetskontroll

Nedan följer en komplett säkerhetskontroll men oroa dig inte. Det är mycket sällan en hel säkerhetskontroll behöver göras på uppkörning. Vanligast är att inspektören frågar efter en av följande saker: Elektroniken, Bromsar, Drivpaket, Lager, Hjul och däck eller Stöthantering.

Bromsar

  • Kolla bromsvätskan både fram och bak. Den ska vara över den makerade minimigränsen och inte vara för grumlig eller mörk – då är det dags att byta.
  • Kolla att frambromshandtaget är parallellt med gashandtaget och ej går in hela vägen in till handtaget. Bromsen ska inte knipa åt med en gång men samtidigt ska du inte behöva trycka in den för mycket innan den börjar ta. Du ska ha nått full broms utan att bromshandtaget tar i gashandtaget.
  • Kolla att bakbromsen på samma sätt inte tar med en gång och att den inte går att trycka i botten.
  • Följ slangar och kontrollera att de sitter ordentligt och kontrollera läckage från bromsen, följ bromsledningarna ner till bromsoket.
  • Kolla att bromsok sitter ordentligt
  • Snurra hjulet och kontrollera så att det inte är några sprickor eller skador på bromsskivorna. Lyssna efter missljud. Och att bromsskivorna inte är för tunna. Dra med nagel för att kolla slitage. Den ska vara jämn och inte vågig. Kolla båda sidor.
  • Kontrollera så det finns slityta kvar på bromsbeläggen samt att de inte ligger emot skivan. Kolla båda sidor.
  • Sätt dig på motorcykeln och testa bromsarna

Elektroniken:

Slå på tändning

  • Sätt på parkeringsljus (höger handtag) och kolla att det fungerar (svaga lampan).
    • På äldre motorcyklar måste du själv slå på parkeringsljuset, medan nyare motorcyklar gör det automatiskt när du slår på tändningen. Så för att kontrollera parkeringsljuset, slå på tändningen och räck helt enkelt fram en hand framför lyktan och se om den svaga lampan lyser annars behöver du slå på det.
  • Kolla även belysningen över registreringsskylten samt reflex.
  • Slå på halvljus, använd sedan handflatan för att se skillnad mellan hel och halvljus så att båda fungerar. Finns på vänster styre. Testa knappen för att blinka med helljuset, en gul knapp på vänster styra kallad ljustutan. Återigen håll hanflatan framför lampan för att se skillnaden.
  • Testa blinkers fram bak höger och vänster. Titta så att indikatorn på displayen fungerar och att lamporna fungerar.
  • Testa varningsblinkers (om sådan finns)
  • Testa tutan
  • Testa bromsljuset. Bromsa först med frambroms och håll hand vid bakre lampa. Sedan bromsa med bakbromsen och håll återigen handen vid bakre lampan.
  • Starta motorcykeln och stäng av den med hjälp av dödaren
  • Starta motorcykeln med sidostöd nere och lägg i ettans växel. Motorcykeln ska nu automatiskt stängas av.

Övrigt:

Oljelampan lyser normalt när man startar motorcykeln för att visa att den fungerar. Det är alltså inget att oroa sig för om det inte fortsätter lysa när du har kört en bit.

Hjul och Däck:

Kolla följande för båda bak och framdäck.

  • Kolla lufttryck (vad som passar för din cykel hittar du i instruktionsboken). 2.2 bar bak och 2 bar fram är vanligt. Lite mer bak för pga passagerartyngd.
    • På uppkörning säger du bara att lufttrycket ser okej ut (om det gör det) och att du när du kollar gör det på närmsta bensinstation. Detta kommer du inte behöva göra på din uppkörning 😉 men bra att kunna ändå!
  • Kontrollera mönsterdjup, det är lag på minst 1 mm över hela slitytan men att byta vid 3 mm är rekommenderat
    • Se om däcket är mer slitet på vissa ställen (punktslitage)
  • Snurra på hjulet och kolla efter skador/sprickor på hjulet och fälgarna
    • Kolla ekrar eller att knacka med träskaft för att lyssna efter sprickor
  • Snurra hjul och lyssna efter missljud

Se över hela däcket genom att snurra på hjulet eller att rulla cykeln lite om du inte har centralstöd. Titta efter övriga skador (vassa förmål i hjulet), torrhet tex.

Stöthantering:

• Sitt på motorcykeln och bromsa och “rocka” mc:n rejält fram och tillbaks. Känn så att den inte stöter i botten och att returen (tillbakagungning) också går fint
• Hoppa/studsa på sätet för att kolla bakre fjädringen
• Kolla/känn efter läckage på gafflarna

Lager:

Det finns 3 olika lager. Styrlager, svinglager och hjullager. Styrlagret hittar du i framgaffeln och testar med hjälp av styret och framgaffeln. Det finns ett övre och ett undre. Svinglagret hittar du i mitten av cykeln och testar med hjälp av bakhjulet. Hjullager hittar du på både bak- och framhjul och testar genom hjulen.

Nedan kommer instruktioner för att se om lagren är i gott skick:

Styrlager (framgaffel):

  • Ha framdäcket riktat rakt fram och ta tag i gaffel och vicka lite lätt. Inget glapp får finnas.
  • Nästa steg är att testa lagerbanorna. För styre fram och tillbaka. Det ska vara följsamt, lagom trögt och utan missljud. Är det för löst finns det risk för skador i lagerbanan. Se också till att inga vajrar tar emot.

Hjullager:

  • Hjullagret fram kollar du genom att ha styret fullt styrt, låsa framhjulet med knät och sedan vicka på hjulet för att känna efter glapp. Inget glapp får finnas.
  • Hjullagret bak kollar du genom att ta tag i bakhjulet med båda händerna och vickar försiktigt fram och tillbaka. Samma här. Inget glapp får finnas.
  • Passa även på att vrida på hjulet och lyssna efter missljud.

Svinglager:

  • Ta ett finger där svingen möter ramen och vicka lätt längst bak på bakjhulet i sidled., det ska kännas stadigt.
  • eller
  • Lås bakbromsen och vicka på bakhjulet och känns så att det inte glappar.

Drivpaket

  • Kontrollera spänningen på kedjan. 20‐30 mm vertikal rörelse på mitten är standard (kan variera – i instruktionsboken står det hur fastspänd den ska vara). Dra även bak vid kuggarna.
  • Kolla att kedjan ser hel ut (flytta på hojen för att kunna se hela kedjan)
  • Att den är ordentligt insmord och inte torr
  • Kolla så att kuggarna på drevet är oskadade och inte för slitna (de är för slitna när de är vassa och liknar hajfenor dvs något böjda)

Övrigt

  • Se om strålkastare, lyktor, reflexer eller reistreringskylt behöver rengöras
  • Ställ in och kolla backspeglar
  • Testa parkeringsstöd och centralstöd
  • Kraftöverföring (kontrollera så att koppling och gas fungerar)
  • Kolla om kopplingen slirar
  • Se om det finns sprickor i ramen, om bågar sitter fast, om sidosödet fälls upp hela vägen och om fotpinnar sitter fast
  • Spårar cykeln? Använd något rakt (tex en planka) och se så att båda hjulen pekar i samma riktning
  • Kolla så att allt sitter fast: fotpinnar, sidostöd, växelväljare.
  • Kontrollera nivån på motoroljan genom fönster eller med oljesticka (korrekt sätt är att göra detta med uppvärmd motor i vågrätt läge). Kontrollera även skicket på oljan. Är den för grumlig eller kornig är det dags att byta.

Leda Motorcykeln

Innan du ger dig på någon av lågfartsbanorna ska du visa att du kan leda motorcykeln både bakåt och framåt. Du ska leda den genom korridoren för att sedan svänga och backa till starten av banan.


Vi har tagit fram nya instruktionsvideos i HD som du kan få tillgång till gratis, följ länken nedan:

KLICKA HÄR >>> GRATIS INSTRUKTIONSVIDEOS INFÖR UPPKÖRNINGEN

Lågfartsbanan

Notera: Den 1e maj 2015 ändrades reglerna när det gäller uppkörningen för motorcykel.

Ändringarna innebär att:

Lågfartsbanan som har kallats lågfartbana 1 tas helt bort från körprovet.

Lågfartsbanan 2 som nu blir den enda lågfartsbanan har ändrats lite (på tillbakavägen ska du inte göra något stopp vid dubbelkonorna)

Trafikinspektören väljer åt vilket håll du ska köra lågfartsbanan så det är viktigt att du tränat på båda. Att tänka på:

  • Håll dig fast med knäna mot tanken
  • Upp med blicken, titta dit du ska
  • Luta motsatt håll du svänger för att jämna ut tyngden och hitta balansen
  • Kör så långsamt du kan, gångfart
  • Att blicken är riktad mot var du är påväg är viktigare än att du håller dig innanför linjerna.

Inspektören bedömmer din teknik att hantera cykeln och banorna är hans hjälpmedel. Inspektörerna har även extra förståelse om du kör upp med en motorcykel som kanske behöver extra svängradie som till exempel motorcykeln i filmerna. Notera att det med de flesta motorcyklar krävs att man kör mycket långsammare.

Vi har tagit fram nya instruktionsvideos i HD som du kan få tillgång till gratis, följ länken nedan:

KLICKA HÄR >>> GRATIS INSTRUKTIONSVIDEOS INFÖR UPPKÖRNINGEN

Lågfartsbanan mc-uppkörning

Lågfartsbanan som används under lågfartsprovet vid uppkörning (utskriftsvänlig pdf finns i slutet av guiden)

 

TIPS: När du stannar mellan konorna är det viktigt att du har ställt cykeln riktad mot dit du ska, då blir banan mycket lättare.

Bromsprov

På uppkörningen till motorcykelkörkortet kommer du få göra två olika bromsningstest. Du ska bromsa till stillastående först från 70 km/h, sedan från 90 km/h. Någon bestämd bromssträcka finns inte utan det beror ju på typ av motorcykel och person som sitter på men det ska vara en effektiv bromsning.

  • Håll huvudet uppe och blicken långt fram under hela bromsningen
  • Bromsa kraftigt med både fram och bakhjulsbromsen
  • Frikoppla och släpp efter på bakhjulsbromsen för att undvika att bakhjulet låser sig (på MC utan ABS)
  • Glöm alltså inte att använda kopplingen när du bromsar för att undvika motorstopp!
  • Bromsa till stillastående och sätt ner höger fot.
  • Håll dig fast med knäna mot tanken under bromsningen
  • Var mjuk i armarna
  • Nå rätt hastighet tidigt så att du kan koncentrera dig på att börja bromsa precis när framhjulet är vid konan.
  • Ansätt bromsen ENDAST 1 gång under hela bromsningen, dvs håll inne den under hela bromsningen

Bromsning 70 km/h

 


Vi har tagit fram nya instruktionsvideos i HD som du kan få tillgång till gratis, följ länken nedan:

KLICKA HÄR >>> GRATIS INSTRUKTIONSVIDEOS INFÖR UPPKÖRNINGEN

Bromsning 90 km/h

 


Vi har tagit fram nya instruktionsvideos i HD som du kan få tillgång till gratis, följ länken nedan:

KLICKA HÄR >>> GRATIS INSTRUKTIONSVIDEOS INFÖR UPPKÖRNINGEN

Högfartsbana

 


Vi har tagit fram nya instruktionsvideos i HD som du kan få tillgång till gratis, följ länken nedan:

KLICKA HÄR >>> GRATIS INSTRUKTIONSVIDEOS INFÖR UPPKÖRNINGEN

  • Trafikinspektören väljer åt vilket håll du ska göra undanmanövern så träna åt båda hållen.
  • Håll blicken dit du ska, speciellt viktigt i vändningen.
  • Håll 50 km/h med jämn gas in i banan men bromsa in tidigt inför vändningen, accelerera sedan så fort du kan upp till 50 km/h efter vändningen och håll jämn gas fram till inbromsningen.
  • Tänk på att hålla upp huvudet och blicken långt fram vid inbromsningen. Sätt i höger fot vid stopp.
Beskrivning av första högfarsbanan som används vi högfarsprovet vid mc uppkörning

Högfartsbana vid mc uppkörning – Klicka för att förstora (.PDF fil finns att hämta i slutet av guiden)

Efter alla provdelar så kommer du få ett besked direkt om du klarat uppkörningen eller inte. Om du klarar det så får du ett temporärt mc-körkort direkt i handen som du kan använda för att köra med tills ditt riktiga mc kort skickas hem till brevlådan.

Boka Uppkörning

Uppkörning A – 1650 kr (1900 kr på helger eller kvällar efter 18.00) Uppkörning för Mc-kortet bokar du på telefonnummer 0771-17 18 19. På sommaren och mot slutet av säsongen kan det vara svårt att få uppkörningstider. Då rekommenderar vi att ringa och försöka boka sistaminutentider. Ring helst direkt klockan 8.00 när de öppnar eftersom du då är först med chansen att boka gårdagskvällens avbokningar. (Innan du bokar uppkörning för MCkort måste du ha ditt teoriprov avklarat) För att boka ditt prov behöver du en personlig kod eller e-legitimation.

Om du behöver en ny kod kan du fixa den här.

Boka uppkörning här om du har kod eller här om du har e-legitimation.

Trafik

Kurvteknik

Kurvteknik är något som det läggs stor fokus på inför mc-körkortet men sanningen är att det för de flesta tar år innan man har en riktigt bra kurvteknik. För att du på bästa sätt ska få in tekniken har vi tagit fram ett gäng instruktionsvideos där vi går igenom kurvteknik och mycket mer. Klicka här för att läsa mer.
När det gäller att bli godkänd på din uppkörning är det viktigaste att köra säkert. Det som avgör hur du ska ta en kurva är oftast sikten. Tänk på att alla kurvor är olika och ingen guide kan ges för hur man ska köra alla kurvor men några små riktlinjer kan vara bra att ha. Följande är de viktigaste kurvorna du bör kunna hantera:

 

Kurva med fri sikt och mötande trafik

 

Rätt kurvteknik i vänsterkurva med fri sikt och mötande trafik

Rätt kurvteknik i vänsterkurva med fri sikt och mötande trafik

 

 

Håll dig i mitten på din sida av vägen, dvs i mitten av körfilen.

Kurva med fri sikt och utan mötande trafik och utan mittlinjer
Rätt kurvteknik i vänsterkurva med fri sikt utan mötande trafik på väg utan mittlinjer

Rätt kurvteknik i vänsterkurva med fri sikt utan mötande trafik på väg utan mittlinjer

 

Ta rakaste spåret genom kurvan, finns ingen mittlinje betyder detta att du får använda hela vägen.

Vänsterkurva med skymd sikt och mötande trafik

 

Rätt kurvteknik i vänsterkurva skymd sikt och mötande trafik

Rätt kurvteknik i vänsterkurva skymd sikt och mötande trafik

 

Sakta ner tidigt innan kurvan, gå ut i högerkanten av vägen för att se längre i kurvan. När du ser ut ur kurvan kliver du in mot mitten och väljer ett bekvämt spår.

Högerkurva med skymd sikt och mötande trafik

 

Rätt kurvteknik i högerkurva med skymd sikt och mötande trafik

Rätt kurvteknik i högerkurva med skymd sikt och mötande trafik

 

Sakna ner tidigt innan kurvan, gå tidigt mot mitten av vägen för att se om det kan hjälpa dig med sikten. Om inte? Gå tillbaka till mitten av ditt körfält! Om du kan se ut ur kurvan och du inte har något möte ligger du nu perfekt för en skön kurva. Känns det som om det inte finns en chans att se genom kurvan och vägen är smal är det säkrast att redan från början ta position i mitten eller lite till höger i ditt körfält. Högerkurva på krokig landsväg med skymd sikt är en av de mest olycksdrabbade situationerna i trafiken för MC-förare. Självklart kollar därför trafikinspektören extra noga på dessa svängar. För din säkerhet och chans att klara uppkörningen, håll till höger. Ligg aldrig så nära mitten att du riskerar att frontalkrocka med en bil i motsatt körfält som kanske genar lite. Det viktigaste att tänka på i en kurva:

  • Anpassa farten
  • Placering
  • Blick
  • Gas ut ur kurvan

 

Priser mc-kort

Vad kostar det att ta MC kort?

För att få ner priset på ditt mc-kort gäller det att minimera risken för missade uppkörningar eller onödigt många körlektioner. För att du ska kunna göra detta har vi intervjuat Sveriges mc-experter och samlat all information i ett gäng instruktionsvideos. Klicka här för att läsa mer.

Fasta kostnader för motorcykelkörkort:

  • Körkortstillstånd 220 kr
  • Ansökan för handledare vid privat körning 170 kr
  • Kunskapsprov 325 kr
  • Uppkörning (efter kl 18 och helger: 1900 kr) 1650 kr
  • Riskutbildning 1 (beroende på trafikskola) ca 750 kr
  • Riskutbildning 2 (beroende på trafikskola) ca 3000 kr
  • Tillverkningsavgift + digital fotografering av körkort 230 kr

Totalt: ca 6000 kr

(Räkning för tillverkningsavgiften av mckörkortet kommer hem i brevlådan efter du blivit godkänd på din uppkörning)

Andra kostnader:

    • Körkortsboken ca 300 kr
    • MC-boken ca 200 kr
    • Körkortsfrågor online – just nu gratis!
    • Synundersökning ca 100 kr (fråga närmaste optiker)

Just nu har vi en kampanj och erbjuder gratis körkortsfrågor specifikt framtagna för mc-kortet och övriga körkortstips, följ länken nedan:

KLICKA HÄR >>> GRATIS KÖRKORTSFRÅGOR FÖR MC

Tänk på att utöver detta så tillkommer varierande kostnader för utrustning, ev. motorcykel, bensin, försäkringar, körlektioner osv.

Länkar

Här hittar man det mesta man behöver för mc-körkortet vad det gäller blanketter, tillstånd osv: http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster/ (Detta är vägverkets och transportstyrelsens officiella sida)

Snabblänkar

 

Ladda hem

Ladda hem de olika manöverbanorna här nedan i PDF format så att ni lättare kan skriva ut och använda när ni tränar inför ert MC kort:

Noteringar

Konorna vi använder i filmerna är för låga, de riktiga konorna är högre och därför lättare att välta. Om du också tränar med låga konor är ett bra tips att ha lite extra utrymme mellan konorna och cykeln så att du inte råkar välta konor på din uppkörning.

MC-körkort 2013

Från och med den 19 januari 2013 så kommer det att införas ett tredje körkortsdirektiv som ger ändrade körkortsregler för A körkort, alltså mc-körkort. (Se längst upp i guiden för uppdaterad information)

Följande ändringar har skett:

A2 behörighet introduceras med en maxeffekt på 35KW (det som innan kallas A med begränsad effekt). Tidigare maxeffekten låg på 25KW.

A-körkort kommer gälla för alla motorcyklar oavsett effekt. A körkort kan erhållas vid 20 års ålder med två års erfarenhet av A2 och körprov eller 24 år för direkt tillträde.

Så för att sammanfatta ändringarna:

NYTT: Namn: A2 körkort. Ålder: 18 år. Maxeffekt: 35KW.

TIDIGARE: Namn: A körkort med begränsad effekt. Ålder: 18 år. Maxeffekt: 25KW NYTT:

Namn: A körkort. Ålder: 24 år för direkttillträde eller 20 år med 2 års erfarenhet av A2. Maxeffekt: Ingen.

TIDIGARE: Namn: A körkort utan begränsad effekt. Ålder: 21 år för direkttillträde eller 2 år med A begränsad effekt. Maxeffekt: Ingen.

Rekommenderade trafikskolor i Sverige

På samtliga av dessa kan du ta mc-körkort:

Fyll gärna i att du kommer från mc-jakten.se när du anmäler dig hos Vectrum!

Avslutning

Vi önskar er lycka till med ert MC-kort. Om ni gillade denna motorcykelkörkorts guiden så dela gärna med er till era vänner, det motiverar oss att fortsätta uppdatera den!

Tillbaks till startsida: http://www.Mc-Jakten.se