mc-jakten gratis videotraning till mc-kort
 

Trafikskola mc – Din guide till körskola för motorcykel

Om du bestämmer dig för att göra din utbildning, eller delar av din utbildning, via en körskola finns det en del viktiga punkter att tänka på.

Det är inte självklart att den trafikskolan du använde för ditt bilkörkort är bäst lämpad när det är dags att ta mc-kortet. Och ibland är det just så, ungefär som sitt val av tandläkare, att vi halkar in någonstans av olika anledningar men sen förblir ovetande om det vi får ut av vad vi betalar egentligen är så bra – för vi jämför inte och kritiserar inte på ett sunt sätt. Även om du aldrig valt tandläkare själv, eller aldrig tagit bilkörkort, kan det gynna dig att granska din mc-trafikskola innan du bestämmer dig.

Det är nämligen så att trots att syftet bakom trafikskolorna i grunden är densamma, kan upplägg, pedagogik, metoder och tillvägagångssätt variera.

I vår videoutbilning går vi igenom allt du annars får betala 800 kr/h för hos trafikskolan. Följ länken om du vill prova på vår videoutbildning till mc-kort helt gratis. PROVA PÅ MC-JAKTENS VIDEOUTBILDNING

Ingen är perfekt, men för att tala om skillnader kan vissa trafikskolor hålla dig tillbaka i din utveckling genom att till exempel inte vara tillräckligt närvarande i dina framsteg för att möta din utvecklingskurva med lämpliga steg att gå vidare med. Andra kan tycka att det är en bra idé att be dig köra sittandes på tanken, även fast det är första gången du sitter på en motorcykel. (inte alls bitter… :)/Robin)

Och även om priset per timme är lägre kanske du, exempelvis, får spendera en större del av den tiden bakpå en motorcykel jämfört med en annan skola där du skulle få mer individuell och handledd körning.

Vad gäller pris kan det även löna sig att vara kritisk kring paketerbjudanden. Det behöver nämligen inte vara så att ett paketpris är lägre än om du skulle köpt motsvarande delar separat. Det du i så fall betalar för kan vara bekvämligheten i att de administrerar ihop allting åt dig. Beroende på våra förutsättningar kan tid eller pengar vara viktigare än det andra, och här finns det utrymme för dig att göra ett medvetet val.

Att rent geografiskt välja mellan olika trafikskolor kan ha en stor betydelse. Att det är nära för dig att ta dig dit, kan göra en stor skillnad inte bara i tid utan även för din motivation och fokus/energi nivå under lektionstid – vilken i sin tur kan spara dig både tid och pengar. Däremot kan det vara en bonus att välja en skola där de utför sin trafikkörning kring samma område din uppkörning kommer vara, så att du under din uppkörning känner dig bekväm med lokalområdet. En annan klar fördel är om trafikskolan utför de olika momenten i närheten av varandra, såsom riskutbildning, teori och lektioner, men framförallt manöverträningen. Att sitta bakpå en motorcykel i 20 minuter tur och retur bara för att komma till manöverbanan är ett mindre trevligt sätt att spendera sin dyra lektionstid på.

I största allmänhet kan det också vara värt att tänka på att lektionstider kan vara populära, och att det därför kan vara strategiskt att boka flera lektionstillfällen i förväg, så att du inte får stora glapp i din utbildning på grund av det. Vad gäller hur många lektioner du kan komma att behöva, är det så klart väldigt svårt att råda eftersom det är så individuellt. Det du kan göra är att förbereda och utbilda dig själv på egen hand i största möjliga mån, och komplettera med lektioner eftersom. Vi har fått feedback från en mängd mc-jägare (premiummedlemmar hos mc-jakten) som har gått från noll i tidigare erfarenhet, till ett mc-kort i handen, utan en enda lektion på körskola. Samtidigt kan det för vissa som tar den traditionella vägen, och litar blint på upplägget som läggs ut för dem hos en trafikskola, behövas 20 lektioner, eller mer.

Att tänk på när du väljer körskola – En kort sammanfattning:

  • Våga ifrågasätta upplägget som presenteras och vägledningen du får på en trafikskola, och välj en annan trafikskola om du inte är nöjd
  • Välj, om möjligt, en trafikskola där det är nära till och från en manöverbana. Ofta så spenderar elever en halv dubbel-lektionen bara på att ta sig till och från trafikskolans manöverbana. Dessutom blir det ofta är samma väg varje gång. Ju närmare manöverbanan din trafikskola ligger ju mer tid får du på manöverplan och ju mer varierad trafikkörning får du.
  • Förbered dig så mycket du kan på egen hand för att få ut så mycket som möjligt av din lektionstid
    • Till exempel: underskatta inte att öva upp din balans på två hjul med hjälp av en trampcykel
    • Är du väl förbered med teorin kan du ställa mer relevanta frågor under lektionstid som är svårare att lista ut på egen hand
    • Har du möjlighet att övningsköra privat?
  • Fråga alltid om motivering varför du behöver fler lektioner
  • Bry dig inte bara om hur mycket lärarkontakt du får utan även hur mycket tid på mc:n du får (speciellt på manöverplan)
  • Kan man boka och betala online så du slipper ringa / besöka trafikskolan i onödan?
  • Hyr trafikskolan ut motorcykel till privatister för uppkörning? Dvs kan du själv välja när du är redo eller måste du bli godkänd hos trafikskolan?

Varför det lätt blir dyrt och hur du förhandlar med din trafikskola

Utbildning på trafikskola ser olika ut hos olika utbildare, och som i alla branscher finns det bra och mindre bra aktörer. Därför är det viktigt att ställa rätt frågor och vara medveten om fallgroparna.

Transportstyrelsen kontrollerar en trafikskolas grad av godkända uppkörningar. Det innebär att om de släpper iväg dig för tidigt riskerar de alltså att tappa i anseende. Att uppmuntra dig att ta flera lektioner, fler än vad du kanske behöver, eller kanske inte prioritera att du ska få ut maximalt under just varje körlektion är faktorer du lätt kan bli utsatt för.

Därför gäller det att vara informerad, och ta kontrollen över din egen utbildning.

Vår rekommendation är att du börjar med en utbildningskontroll – vad behöver just du hjälp med?

  • Minns du trafikreglerna från när/om du tog bilkörkortet?
  • Har du tidigare erfarenhet av t.ex. moped eller annat som efterliknar manöverbarheten hos en motorcykel?
    Balansträning på trampcykel ska inte underskattas!
  • Har du en egen motorcykel du kan övningsköra med, eller känner du någon som har?
  • Det finns flera människor i din sits! Sök på forum, kanske hittar du någon som vill övningsköra med dig:) Har du ingen motorcykel att köra upp med kan du kanske låna privat, gå via körskolan, eller hyra en motorcykel?
  • Lär du dig bäst genom att själv leka omkring, eller vill du bli tillsagd? Gynnas du av att lära dig teknikerna innan eller plocka upp det som dyker upp, om det dyker upp?
  • Hur mycket tid har du att disponera till utbildningen? Vad är din budget? Har du råd att mängdträna på körlektioner, för att i gengäld få en extra push i baken?

mc-jakten finns här för att hjälpa dig på vägen, och don’t fix what ain’t broken. Att bara stapla in på körskolan och hosta upp ett 20 lektioners-kit utan plan är kanske inte det bästa för just din situation och dina förutsättningar. Vare sig du bestämmer dig för att köra helt och hållet som privatist eller via en intensivkurs på körskola, har du tack vare videomaterialet vi har tagit fram möjligheten att identifiera dina egna svagheter, och lägga mer fokus på dem. Räds inte för att förhandla med din körskola, även om det inte ligger i svensk kultur. Det finns fler körskolor som är villiga att hjälpa dig, och om de inte är villiga att anpassa utbildningen efter dina behov kan man ställa sig frågan om de hjälpt dig överhuvudtaget?

Sammanfattningsvis är budskapet att det finns utrymme för förhandling, och stora fördelar att vinna, om du tar dig tiden att fundera över dina förutsättningar att genomföra mc-utbildningen och planerar, studerar och förhandlar därefter. Glöm inte bort att det ska vara kul att ta mc-kort, och det behöver inte vara varken dyrt eller särskilt utdraget. Visualisera dig själv när du har din drömhoj och hur det då kommer kännas, sen är det bara att ta sikte och köra igång! 🙂

Onlinekurs eller trafikskola – Vanlig fråga

Behöver eller ska mc-jaktens Online Videokurs kombineras med körskola eller inte?
Kursen är komplett och behöver inte kombineras med körskola annat än av praktiska skäl (om du behöver en mc att träna på).

För dig med möjlighet till privat övningskörning:
Har du en egen hoj och kan övningsköra privat är kursen allt du behöver för att kunna klara uppkörnigen utan körlektioner. Vill du ändå kontrollera att du har plockat upp och övat in alla moment korrekt kan du gå till trafikskolan och be om en fiktiv uppkörning (en utbildningskontroll). Det är en körlektion där mc-läraren testar dig som om det vore en uppkörning och du får sedan feedback på vad du behöver träna extra på (om något). Detta står ofta inte med i prislistan hos körskolor men de flesta körskolor hjälper dig gärna med det, om mot förmodan inte – ta nästa körskola.

För dig utan egen hoj:
Har du ingen hoj och behöver gå till körskolan för praktisk träning är det förberedelser, förberedelser, förberedelser som gäller! Du ska veta HUR du som motorcyklist bör bete dig i alla situationer innan du ens går in på trafikskolan.

 

Prova på mc-jaktens videoutbildning gratis

Det bästa och mest prisvärda komplementet till trafikskola är att lära sig på egen hand. Mycket av den kunskapen du på körskolan får betala 800 kr/h för kan du lära dig själv med våra instruktionsvideos. Följ länken nedan och prova mc-jaktens Videoutbildning till mc-kort helt gratis.

KLICKA HÄR >>> PROVA PÅ MC-JAKTENS VIDEOUTBILDNING