mc-jakten gratis videotraning till mc-kort
 

Högfartsbanan / högfartsprovet på mc-uppkörningen

Efter lågfartsbanan är det dags för högfartsbanan.

Ritning och instruktionsvideo till högfartsbanan

Högfartsbanan kan se ut på två olika sätt genom att trafikinspektören väljer åt vilket håll du ska göra undanmanövern. Så träna åt båda hållen. Att undanmanövern är åt olika håll resulterar i sig att din färdväg blir motsatt och att vändningen då sker åt andra hållet.

Undanmanöver åt vänster ger en vändning med vänstersväng
och
Undanmanöver åt höger ger en vändning med högersväng

Memorera åt vilket håll vändningen blir beroende på vilket håll undanmanövern är så får du en bättre överblick.

Högfartsbanan med undanmanöver åt höger på bilden nedan:

Högfartsbanan som används vid högfartsprovet på mc-uppkörningen

Här kan du ladda ner mc-jaktens utskriftsvänliga pdf med måtten för högfartsbanan.

Hemligheten till den här banan är att börja slalomkörningen tidigare än man tror, nämligen att efter en undanmanöver till vänster ta vänster om första konan och efter en undanmanöver till höger ta höger om första konan. Att på detta sätt börja slalomkörningen tidigare gör det lättare att få en följsam bana. Du kan till och med sträva efter att köra in genom första konparet något snett, och på så sätt gör du undanmanövern mindre snäv längre fram.

Övriga tips:

  • Lägg tid på att hitta vilken växel din motorcykel trivs bäst i under banan. Undvik att växla för mycket. Låt motorn gå upp i höga varv istället
  • Med de flesta cyklar kan du ha samma växel hela banan förutom i vändningen då du har en lägre
  • Håll blicken dit du ska, speciellt viktigt i vändningen – blicken ska då vara över axel tillbaka dit du ska.
  • Försök håll blicken 2 konor fram under slalombanan
  • Gasa upp rejält så att du tidigt hittar 50 km/h med jämn gas
  • Håll 50 km/h med jämn gas in i banan men bromsa in tidigt inför vändningen (senast när du har två konor kvar), accelerera sedan bestämt upp till 50 km/h efter vändningen och håll jämn gas fram till inbromsningen
  • Jämn gas är viktigt. Det är okej att gå ner i hastighet genom att släppa gasen inför vändning och accelerera upp efter men i övrigt ska gaspådraget vara jämt
  • Tänk på att hålla upp huvudet och blicken långt fram vid inbromsningen. Sätt lugnt och kontrollerat ned foten/fötterna vid stopp
  • Återigen – titta dit du ska. Överdrivet mkt i vändningen. Annars kan det vara svårt att göra vändningen inom ramen för banan
  • Ibland sägs det att slalomen “alltid” görs åt det ena eller andra hållet på uppkörning, och det kan förvirra vissa elever om vad som egentligen gäller. Vår rekommendation är, som vanligt, att tänka säkerhet. Du ska kunna bemästra båda hållen för att vara en säker förare (vilket ultimat sätt ju är i ditt intresse), så på det sättet är det oväsentligt vilket håll de kommer be dig köra åt på uppkörningen
  • Var inte för nervös om det skulle visa sig vara blött på banan när du kör upp. Förarprövaren gör som sagt en helhetsbedömning, och har givetvis i åtanke under vilka omständigheter du kör upp. Så länge du visar god manöverförmåga och att du är en säker förare av motorcykeln, kommer du att klara manöverprovet galant

Instruktionsvideo till högfarsprovet:

 

Prova på mc-jaktens videoutbildning gratis

Det bästa och mest prisvärda sättet att ta mc-kort är att lära sig så mycket som möjligt på egen hand. Mycket av den kunskapen du på körskolan får betala 800 kr/h för kan du lära dig själv med våra instruktionsvideos. Följ länken nedan och prova mc-jaktens Videoutbildning till mc-kort helt gratis.

KLICKA HÄR >>> PROVA PÅ MC-JAKTENS VIDEOUTBILDNING