fbpx

mc-jakten gratis videotraning till mc-kort
 

Lågfartsbanan / lågfartsprovet på mc-uppkörningen

Efter säkerhetskontrollen är det dags för lågfartsbanan.

Steg 1 Leda motorcykeln

Banan inleds med att ska du visa att du kan leda motorcykeln både bakåt och framåt. Du ska leda motorcykeln genom korridoren för att sedan svänga och backa till starten av lågfartsbanan. Du kan leda motorcykeln med motorn avstängd, och fälla ned stödet innan du sätter dig på motorcykeln inför nästa steg av lågfartsbanan.

Här kan du ladda ner mc-jaktens utskriftsvänliga mått och strategi-pdf för lågfartsbanan!

leda motorcykeln med start från höger

Leda cykeln start från vänster

Steg 2 Lågfartsbanan

Instruktionsvideo för lågfartsprovet:

Nedan ser du först en bild på en missvisande körväg visas i mc-boken och överallt på nätet. Den andra bilden visar den rekommenderade körvägen.

Lågfartsbanan som används vid lågfartsprovet på mc-uppkörningen

Tips:
Fråga vilket håll du ska börja åt. Vad du ska göra här är att ställa cykeln så att du kan börja lågfartsbanan från bästa möjliga utgångsläge.
Led ut mot kanten i början för att få utrymme och parkera mot sidan av linjen, längst ner i hörnet av rutan, för att få utrymme sedan när du kör.
Efter att du placerat cykeln vid startposition är det dags för lågfartsbanan.

Att tänka på:
• Håll dig fast med knäna mot tanken
• Sitt alert och inte för tung i sadeln
• Avslappnad hållning och grepp av styret
• Upp med blicken, titta dit du ska och gärna långt fram
• Luta åt motsatt håll du svänger för att jämna ut tyngden och hitta balansen
• Hämta upp balansen med gasen och korrigera ner farten med bakbromsen och koppling, du vill dock inte köra med bromsen aktiverad under längre perioder – så prioritet på kopplingshantering
• Kom ihåg att inte använda frambromsen vid krypkörning
• Kör så långsamt du kan, gångfart
• När du stannar mellan konorna är det viktigt att du har ställt cykeln riktad mot dit du ska, då blir banan mycket lättare
• Att blicken är riktad mot var du är påväg är viktigare än att du håller dig innanför linjerna.
• Om du kör utanför en linje eller sätter ner foten kan du få göra om banan
• Återigen. Det handlar om blicken och att du kan använda koppling / gas för att hitta balans och säkert kontrollera fordonet. Ha blicken dit du ska och långt fram. Det är det som ger dig balansen 🙂
Inspektören bedömer din teknik att hantera cykeln och banorna är hans hjälpmedel. Inspektörerna har även extra förståelse om du kör upp med en motorcykel som kanske behöver extra svängradie

Banan blir omvänd beroende på vilket håll du börjar ifrån. Därför måste du träna på och kunna båda hållen.

Återigen:
Om du känner att du börjar tappa balansen kan du kompensera med mer fart genom att släppa ut kopplingen till dragläge och parera med gas och fotbromsen.

Var inte rädd för begränsningslinjerna. Så länge du använder rätt teknik spelar det ingen roll om du råkar gå över dem lite.

Prova på mc-jaktens videoutbildning gratis

Det bästa och mest prisvärda sättet att ta mc-kort är att lära sig så mycket som möjligt på egen hand. Mycket av den kunskapen du på körskolan får betala 800 kr/h för kan du lära dig själv med våra instruktionsvideos. Följ länken nedan och prova mc-jaktens Videoutbildning till mc-kort helt gratis.

KLICKA HÄR >>> PROVA PÅ MC-JAKTENS VIDEOUTBILDNING

Tusentals mc-elever förenklar sin mc-utbildning med våra instruktionsvideosKlicka här för att prova på helt gratis!