mc-jakten gratis videotraning till mc-kort
 

MC-kort pris – Vad kostar ett mc-körkort?

Oavsett vilken sorts mc-kort du vill ha så kostar de obligatoriska momenten 6000 kronor. Varför kostar då snittkortet någonstans mellan 15 – 25 tusen kronor? Nedan hittar du svaret på den frågan och allt annat som rör pris och kostnader för mc-kort.

Vad kostar det att ta mc-kort?

Priset på ett mc-kort är i grunden den samma oberoende på vilken mc-behörighet du ska ta. Nedan hittar du de obligatoriska och de varierande kostnaderna.

Obligatoriska kostnader för motorcykelkörkort:

  • Körkortstillstånd 220 kr
  • Ansökan för handledare vid privat körning 170 kr
  • Kunskapsprov 325 kr
  • Uppkörning (efter kl 18 och helger: 1900 kr) 1650 kr
  • Riskutbildning 1 (beroende på trafikskola) ca 750 kr
  • Riskutbildning 2 (beroende på trafikskola) ca 3000 kr
  • Tillverkningsavgift + digital fotografering av körkort 230 kr

Totalt: ca 6000 kr

Varierande kostnader för mc-kort:

Tänk på att utöver detta så tillkommer varierande kostnader för utrustning, ev. motorcykel, bensin, försäkringar, körlektioner osv.

Totalpriser för mc-kort

Som du märker så är det de varierande kostnaderna som i största grad avför priset på ditt mc-kort. Snittpriset på ett mc-kort ligger mellan 15-25 tusen. Vart tar då de extra 9-14 tusen vägen?

För de allra flesta brukar antalet körlektioner landa på runt 10-15 stycken dubbellektioner. Kostnaden för detta blir då mellan 12 och 16 000, alltså flera gånger kostnaden för de obligatoriska momenten.

Om du har möjlighet att övningsköra privat

Förbered dig genom att övningsköra så mycket som möjligt och träna på alla de olika delarna i mc-utbildningen. Boka uppkörning först när du har gått igenom alla de olika delarna i utbildningen tillsammans med din handledare. De olika delarna i utbildningen hittar du i mc-boken eller i vår Videokurs.

Om du bestämmer dig för att gå till trafikskolan

Om du inte har möjlighet att övningsköra privat rekommenderar vi starkt att du har koll på ALLA delar i mc-utbildningen INNAN du skriver in dig på en trafikskola. På så sätt får du ut så mycket som möjligt av varje körlektion!

Hur får jag ner priset på mitt mc-kort?

Som du har sett ovan så är det de varierande kostnaderna som påverkar ditt mc-kort mest. Det bästa med det är såklart att det är ju de kostnaderna som går att påverka. De 2 viktigaste delarna som nästan ensamt avgör om ditt mc-kort blir billigt eller dyrt är

  1. Klara uppkörningen
  2. Ta så få körlektioner som möjligt

Båda dessa punkter handlar om förberedelser och att lära sig HUR man ska köra på egen hand, utan hjälp av trafikskolor. Det är poängen med våra instruktionsvideos som du just nu kan prova på helt gratis!

De 4 sakerna som mest avgör kostaden på ditt mc-kort

Vi kallar Video 1 om Lågfartsbanan i vår gratisträning “Här spenderar mc-elever mest tid (och på så sätt mest pengar)” av en viktig anledning. Det är inte ovanligt att elever spenderar 5 lektioner på bara den banan. Alltså runt 5 tusen kronor… Och ibland krävs det ännu mer! Vårt bästa tips för ett kostnadseffektivt körkort är simpelt, öva på egen hand så mycket du kan, och speciellt när det gäller manöverbanorna!

För att öva effektivt på egen hand behöver du de 4 sakerna som mest avgör prislappen på ditt mc-kort, nämligen en motorcykel, en handledare, en lämplig plats och instruktioner i detalj.

Sanningen är att de flesta som ska ta mc-kort inte har en självklar handledare i tankarna eller en egen motorcykel (eller möjlighet att låna en för den delen). För dig har vi sammanställt en checklista nedan som kommer få dig på banan på nolltid!

Din checklista:

1. Hitta en/flera handledare

För ett effektivt körkort är en handledare ett måste men de flesta som är sugna på mc-kort har faktiskt inte en given handledare i tankarna… Det är signalen att bli kreativ. Vilka känner du som har haft mc-kort i fem år? Kanske har du andra- eller tredjegradsvänner som kan tänka sig ställa upp som handledare?

Om det inte finns någon i din närhet som kan tänka sig ställa upp finns det mängder med klubbar, föreningar, forum eller facebook-grupper du kan gå med i och ställa frågan om någon vill köra med dig – det är bara att googla! Mc-folk tenderar till att vilja hjälpa deras likasinnade, det är inte bara ett fortskaffningsmedel att köra mc, det är en kultur 🙂
Både du och din handledare behöver ansöka om tillstånd för att ni ska kunna övningsköra tillsammans men ni behöver inte gå någon kurs. Dessutom kan du som elev ha flera handledare och handledare kan ha flera elever. Tumregeln är, ju fler handledare ju mer kommer du kunna köra.

2. Hitta en motorcykel

Hittar du en handledare som äger en mc innebär det att du alltid kan övningsköra på dennes mc med handledaren som passagerare. Men inte alla gillar att vara passagerare på sin egen hoj så nu gäller det att hitta en motorcykel. Tillgång till mc är precis som handledare ett måste för ett billigt körkort så välj mellan lösning 2.1, 2.2 och 2.3 nedan men vad du än gör, fixa en hoj!

2.1 Låna en motorcykel.
Tänk precis som när det gäller handledare; känner du någon, eller känner de någon, som har tillgång till en motorcykel eller kanske en gammal moped med växel som de kan tänka sig låna ut? (Tänk bara på att kolla upp så att deras försäkring gäller för dig att använda den. Många har t.ex. en försäkring som endast gäller om föraren är minst 40 år, och är du inte det då behöver ägaren uppdatera sin försäkring och betala lite extra i försäkringspremie.)

Fråga 1: Men om jag inte känner någon att låna mc från då?
Eftersom en av de svåraste bitarna att lära sig kan vara balanstekniken och spårvalet i de olika manöverbanorna kan du faktiskt även öva med en vanlig trampcykel!

Fråga 2: Om jag inte vill trampa trampcykel, eller känner att jag redan har koll på det?
Alla har inte möjlighet att köpa sin drömmotorcykel redan innan man har sitt körkort, och det är inte heller rekommenderat att lära sig köra mc på exempelvis en sportmotorcykel eller en mc man är alltför rädd om. Det leder oss in på nästa alternativ.

2.2 Köp en motorcykel

Hittar du ingen som kan låna dig en mc så blir nästa alternativet att köpa en. Du har troligen redan gått i tankarna och planerat att köpa en när du väl har fixat kortet så…

Varför inte flytta köpet av mc från efter mc-kortet till INNAN mc-kortet?

Tusenlapparna du annars lägger på trafikskolan kan du då lägga på din nya hoj!

Vanlig fråga: Men jag vet inte vilken hoj jag vill ha ännu så jag känner mig inte bekväm med att köpa…

Fastna inte här… Folk som haft mc-kort i många år (och många olika hojar) funderar fortfarande på vad som är den perfekta hojen. Enda sättet är att prova olika. Dessutom är en körkortshoj ofta även en lämplig första hoj, och ibland även mer. Min nuvarande, och faktiskt favoritmotorcykel, är en mycket billig och lämplig första motorcykel, en Honda CX500c -80.

Du kan hitta massvis med motorcyklar som är riktigt roliga att köra, som tål lite stryk, är billiga i drift, underhåll, skatt och försäkring, och i inköp = perfekta som körkortshoj och förstahoj. Och eftersom dessa motorcyklar har några år på nacken sjunker de heller inte så mycket i värde!

Det innebär att du i princip kan köpa en motorcykel för runt 10 000 kronor, övningsköra med den hur mycket du vill, köra upp med den, använda den som ditt bruksfordon när du har körkort om du så vill, för att sedan sälja den för runt 10 000 kronor igen.

Bortsett från arbetsinsatsen av att köpa och sälja fordonet på t.ex. blocket har du alltså hyrt en motorcykel gratis – med tillägg endast för bensin, eventuella skador, underhåll, skatt och försäkring, som kanske går på några hundralappar per år vardera (Tips: du kan köpa och sätta dit kraschskydd och störtbågar på din mc för att förhindra dyra skador). Se bara till att motorcykeln du köper överensstämmer med den motorcykelbehörighet du avser att ta körkort för!

2.3 Hyr en motorcykel
Om låna/köpa inte tilltalar dig eller inte är möjligt kan du alltid be din handledare hyra en motorcykel. Då kan ni köra en heldag eller kanske en helg för samma kostnad som en dubbellektion kostar på körskolan!

3. Hitta en plats att öva manöverbanorna på

De flesta mc-elever spenderar 10-tals timmar på manöverbanorna… det säger sig själv att hitta en lämplig plats att öva på och sedan investera i kritor, konor (eller halvfyllda halvliters petflaskor) och en tumstock blir billigare än att betala 800kr/h för att öva på trafikskolan.

Många övningsplatser är redan kartlagda och vi jobbar på en sammanställning men tills den är färdig är det lite research själv som gäller. Googla dig fram och leta på forum så hittar du oftast en tidigare mc-elev som tipsat om en plats i ditt område. MC-klubbar, forum och andra grupper är bra att kolla med för se om de har några bra tips i det område du bor i. Även kurser där privata övningskörare får delta finns hos tex. Sveriges MotorCyklister (SMC). Klicka här för mer info om deras kurser.

Du kan även ge dig ut i ditt område fysiskt, eller via t.ex. Google Maps hemma i soffan, och scouta efter lämpliga platser för dig att övningsköra på. Tänk då på följande när du letar plats:

a) Är platsen stor nog för övningen jag vill öva på?
På mc-jaktens sida om manöverprov kan du hitta gratis mallar, mått och tips om hur du bäst tar dig an manöverbanorna! Tänk på att du för högfartsbanan behöver ca 50 meter extra sträcka för att komma upp i rätt hastighet.

b) För högfartsbanan och bromsprovet är det viktigt att se till att underlaget är i tillräckligt gott skick. Är det lösgrus eller skräp/vassa föremål på banan? Hål eller gupp i asfalten? Lutar underlaget åt något håll? Detta är så klart svårt att ta reda på i förväg, men se till att undersöka det på plats innan du sätter igång.

c) För lågfartsövningarna gör det inget om det är grus, men det är bra om underlaget är någorlunda jämnt och platt. Beroende på vilka lämpliga platser du hittar kan du anpassa dina övningar för olika tillfällen.

d) Tänk på att tiden på dygnet och vilken veckodag du väljer att köra på kan påverka om platsen är upptagen av annan aktivitet, parkerade bilar eller stängda grindar.

e) Om platsen är privat/inhägnad kan du få köra där utan handledare, det vill säga om du bara kan ta dig och din motorcykel dit på något sätt! Till exempel kan du, om du har bilkörkort, köra motorcykeln på ett släp till platsen. Du skulle även kunna be din handledare eskortera dig dit och hem, men att du kan klara dig själv väl på plats. Däremot kan det vara bra att ha någon annan närvarande om olyckan skulle vara framme, och det är alltid värdefullt att ha någon som kan ge dig tips om din körteknik, eller bara plocka upp konor efter dig när du välter dem 🙂

4. Instruktioner i detalj

Här gäller det att ha en handledare som har koll på mc-utbildningen och vad förarprövare kollar på och som även kan sätta sig in i din situation som nybörjare eller skaffa material som täcker allt du ska kunna. Vår Videokurs (som du kan prova på helt gratis) går igenom alla mc-lektioner så att du får all information du annars skulle fått på trafikskolan men du får istället allt på en gång och till ett fast pris.

Vi hoppas att dessa tips har rett ut några av dina eventuella frågetecken och hinder inför mc-kortet – och fått dig att bli ännu mera sugen att ge dig ut och börja köra motorcykel 🙂

Prova på mc-jaktens videoutbildning gratis

För att få ner priset på ditt mc-kort gäller det att minimera risken för missade uppkörningar och/eller onödigt många körlektioner. Varför betala 800 kr/h på trafiksskolan för saker du kan lära dig med hjälp av instruktionsvideos? Därför har vi samlat alla mc-lektioner på film i vår Videokurs och just nu kan du prova på vår utbildning helt gratis.

KLICKA HÄR >>> PROVA PÅ MC-JAKTENS VIDEOUTBILDNING