mc-jakten gratis videotraning till mc-kort
 

Säkerhetskontrollen på mc-uppkörningen

En säkerhetskontroll för motorcykel kan vara hur ingående som helst och ta mer än en timme. Den säkerhetskontrollen du gör på din uppkörning däremot brukar ta max 5 minuter. Detta beror på att förarprövaren bara ber dig kolla en viss del av motorcykeln. Som ett stickprov för att se om du har koll på läget.

Allmänt om säkerhetskontrollen

Vi rekommenderar att du tar dig tid med motorcykeln du kör och kikar lite i instruktionsboken för att lära känna den. Olika saker varierar nämligen från motorcykel till motorcykel och instruktionsboken hjälper dig att få koll på vad som gäller just din motorcykel.

Om du vill garantera att lyckas med uppkörningen är det viktigt att du lär dig kolla allt. När du sedan har mc-kort och din egen cykel kommer du känna den bra nog för att eliminera vissa delar eller i alla fall göra dem mer sällan.

Om du tycker det känns som mycket och motivationen inte riktigt finns där – glöm inte varför du gör detta… Det är inte ett prov som bara ska bli avklarat utan kunskap som kan komma till nytta när du står strandad på europaresan. Lär dig kolla allt även om du inte förstår alla delar 100% just nu. För de flesta bitarna faller på plats först efter att man har fått mc-kortet och kört ett tag.

Säkerhetskontrollen är det första du får göra på uppkörningen. Som sagt får man sällan göra en fullständig säkerhetskontroll på uppkörningen utan förarprövaren brukar fråga efter en av följande saker du ser i föreskrifterna för uppkörningen nedan.

Föreskrifter - Säkerhetskontrollen för mc

Föreskrifter – Säkerhetskontrollen för mc

Som du kan se i föreskrifterna under punkt 23 är det tillåtet att använda en checklista under säkerhetskontrollen.

Här är länken till mc-jaktens Checklista för säkerhetskontrollen!
OBS viktig info angående checklistan ovan: Vi har hört från elever som fått använda denna och elever som inte har fått använda den på sin uppkörning (vissa förarprövare verkar inte ha läst föreskrifterna). Vår rekommendation är att träna med den och ta med den till din uppkörning, men att inte göra dig beroende av den eftersom det finns risk att din förarprövare inte låter dig använda den på uppkörningen.

Var noggrann och tydlig, det vill säga beskriv gärna med ord vad du kollar när du gör det. Även om det är din cykel och du vet att mönsterdjupet är okej är det viktigt att du på uppkörningen visar att du kollar det om förarprövaren ber dig kontrollera däcken.

Var noga med att ta av dig hjälmen inför säkerhetskontrollen. Detta för att kunna höra missljud etc. Sedan är det bara att ställa cykeln på stödet (centralstöd om det finns) och köra igång 🙂

Elektroniken

Ihop med elektroniken tar vi även en titt på de reglage och knappar som finns på handtagen:

Under videon hittar du allt vi går igenom på filmen i text.

Slå på tändningen

  • Sätt på parkeringsljus (höger handtag) och kolla att det fungerar (svaga lampan)
    • På äldre motorcyklar måste du själv slå på parkeringsljuset, medan nyare motorcyklar gör det automatiskt när du slår på tändningen. Så för att kontrollera parkeringsljuset, slå på tändningen och räck helt enkelt fram en hand framför lyktan och se om den svaga lampan lyser annars behöver du slå på det
  • Kolla även belysningen över registreringsskylten samt reflex
  • Slå på halvljus, använd sedan handflatan för att se skillnad mellan hel och halvljus så att båda fungerar. Knapparna för detta finns på vänster styre. Testa knappen för att blinka med helljuset, en gul knapp på vänster styre kallad ljustutan. Återigen håll handflatan framför lampan för att se skillnaden
  • Testa blinkers höger och vänster, fram och bak. Titta så att indikatorn på displayen fungerar och att lamporna fungerar
  • Testa varningsblinkers (ofta symboliserad med en varningstriangel på knappen, om sådan finns)
  • Testa tutan
  • Testa bromsljuset. Bromsa först med frambroms och håll handen vid bakre lampa. Sedan bromsa med bakbromsen och håll handen vid bakre lampan
  • Starta motorcykeln och stäng av den med hjälp av dödaren
  • Starta motorcykeln med sidostöd nere och lägg i ettans växel. Motorcykeln ska nu automatiskt stängas av på grund av säkerhetsfunktionen som förhindrar att du kör iväg med stödet (säger av misstag “växeln” i videon) nedfällt

Övrigt:

Oljelampan lyser normalt när man startar motorcykeln för att visa att den fungerar. Det är alltså inget att oroa sig för, så länge den inte fortsätter lysa när du har kört en bit.

Bromsar, hjul/däck och stöthantering 

Att kolla bromsarna, däcken och stötdämparna är lätt att göra ihop och de visas därför i samma film nedan. Som tidigare finns förklaring i text under filmen.
För att förtydliga kan nämnas att “fram”- och “hand”broms är samma sak, precis som “bak”- och “fot”broms är samma sak, vilket har att göra med att du styr respektive broms med antingen handen, eller foten.

OBS! Tack vare er vakna MC-Jägare och er feedback blev vi varse om en felsägning i videon ovan – det är bromsförmågan och inte styrförmågan som försämras om olja hamnar på bromsskivan!

Bromsar

  • Kolla bromsvätskan både fram och bak. Den ska vara mellan de markerade minimi- och maximigränserna och inte vara för grumlig eller mörk – då är det dags att byta
  • Kolla att bromshandtaget är parallellt med gashandtaget och ej går hela vägen in till handtaget. Bromsen ska inte knipa åt med en gång men samtidigt ska du inte behöva trycka in den för mycket innan den börjar ta. Du ska ha nått full broms utan att bromshandtaget tar i gashandtaget
  • Kolla bakbromsen på samma sätt, dvs att den inte tar med en gång och att den inte går att trycka i botten
  • Följ slangar och kontrollera att de sitter ordentligt och kontrollera läckage från bromsen, följ bromsledningarna ner till bromsoket. Av praktiska skäl är det svårt att kontrollera kablaget till bakbromsen. I sådana tillfällen är det viktigaste att du visar medvetenhet, och gör så gott du kan för att kontrollera skicket på den delen du undersöker
  • Kolla att bromsok sitter ordentligt
  • Snurra hjulet och kontrollera så att det inte är några sprickor eller skador på bromsskivorna. Lyssna efter missljud. Och att bromsskivorna inte är för tunna. Dra med nagel / knacka för att kolla slitage. Den ska vara jämn och inte vågig. Repetera på bromsskivan på andra sidan hjulet. Om du misstänker att det är en spricka i bromsskivan vore det livsfarligt att inte byta ut den!
  • Kontrollera att det finns slityta kvar på bromsbeläggen samt att de inte ligger emot skivan. Kolla båda sidor av bromskivan, på båda sidorna av hjulet
  • Sätt dig på motorcykeln och testa att bromsarna fungerar

bromsskiva, bromsok och bromsbelägg

Ovan ser du en bild på bromsskivan (skivan med hål i), bromsbelägg (beige belägget som ligger mot bromsskivan) och bromsoket (den svarta klumpen som håller fast bromsbelägget)

Hjul och Däck

Kolla följande för både bak- och framdäck.

  • Kolla lufttryck (vad som passar för din cykel hittar du i instruktionsboken). 2.2 bar bak och 2 bar fram är vanligt. Lite mer bak för pga passagerartyngd
    • På uppkörning säger du bara att lufttrycket ser okej ut (om det uppenbarligen inte ser ut att vara punktering) och att du när du kollar gör det på närmsta bensinstation. Detta kommer du inte behöva göra på din uppkörning 😉 men bra att kunna ändå!
  • Kontrollera mönsterdjup, det är lag på minst 1 mm över hela slitytan men att byta vid 3 mm är rekommenderat
    • Se om däcket är mer slitet på vissa ställen (punktslitage)
  • Snurra på hjulet och kolla efter skador/sprickor på hjulet och fälgarna
    • Kolla att ekrar är hela om din motorcykel har sådana. Har du en cykel som på filmen är det bra att knacka på den för att lyssna efter sprickor
  • Snurra hjulet och lyssna efter missljud

Se över hela däcket genom att snurra på hjulet eller att rulla cykeln lite om du inte har centralstöd. Titta efter övriga skador (vassa förmål i hjulet), torrhet etc.

Stöthantering

• Sitt på motorcykeln och bromsa och “rocka” motorcykeln rejält fram och tillbaka. Känn så att den inte stöter i botten och att returen (tillbakagungningen) också går fint
• Hoppa / studsa på sätet sittandes för att kolla bakre fjädringen
• Kolla / känn efter läckage på gafflarna

Lager

Det finns 3 olika lager. Styrlager, svinglager och hjullager. Styrlagret hittar du i framgaffeln och du testar dem genom att vrida på styret, och rycka i framgaffeln. Det finns ett övre och ett undre. Svinglagret hittar du i mitten av cykeln, och det testar du med hjälp av bakhjulet. Hjullager hittar du på både bak- och framhjul, och testas med hjälp av hjulen.

För motorcyklar utan centralstöd krävs lift för att ordentligt kolla lager men på filmen ser du hur man gör så gott man kan utan lift.

Nedan kommer instruktioner för att se om lagren är i gott skick:

Styrlager (framgaffel):

  • Ha framdäcket riktat rakt fram och ta tag i gaffel och vicka lite lätt. Inget glapp får finnas
  • Nästa steg är att testa lagerbanorna. För styre till vänster och höger. Det ska vara följsamt, lagom trögt och utan missljud. Är det för löst eller ter sig hackigt kan det finnas skador i lagerbanan, och din styrförmåga kan påverkas negativt. Se också till att inga vajrar tar emot när du vrider styret.

Hjullager

  • Hjullagret fram kollar du genom att hålla styret med fullt utslag, låsa framhjulet med knät och sedan vicka på hjulet för att känna efter glapp. Inget glapp får finnas
  • Hjullagret bak kollar du genom att ta tag i bakhjulet med båda händerna och vickar försiktigt fram och tillbaka. Samma här. Inget glapp får finnas
  • Om du inte redan har gjort det samtidigt som du kontrollerade hjul och däck; vrid på fram- och bakhjulet och lyssna efter missljud i hjullagren

Svinglager

  • Ta ett finger där svingen möter ramen och vicka lätt längst bak på bakjhulet i sidled. Det ska kännas stadigt.eller
  • Lås bakbromsen och vicka på bakhjulet och känns så att det inte glappar.

Drivpaket

Förutsätter att din motorcykel har kedjedrift. Om du har kardan (eller elmotorcykel kanske snart är relevant, tillämpas inte följande steg.

  • Kontrollera slacket på kedjan. 20‐30 mm vertikal rörelse på mitten är standard (det kan variera – i instruktionsboken står det hur spänd den ska vara). Dra även i kedjan bak vid kuggarna så att kedjan inte har ett jättestort glapp mot drevet.
  • Kolla att kedjan ser hel ut (flytta på hojen för att kunna se hela kedjan)
  • Kolla att den är ordentligt insmord och inte torr
  • Kolla så att kuggarna på drevet är oskadade och inte för slitna (de är för slitna när de är vassa och liknar hajfenor dvs något böjda)

Motoroljan

  • Kontrollera nivån på motoroljan genom tittfönstret (om sådant finns) eller med oljesticka (korrekt sätt är att göra detta med uppvärmd motor, med motorcykeln i helt upprätt läge). Kontrollera även skicket på oljan. Är den för grumlig eller kornig är det dags att byta. Ett tips är att kolla var du kontrollerar motoroljan på just den cykel du ska köra upp på i förväg innan du åker till uppkörningen – om frågan kommer och du känner dig osäker kan nervositeten smyga sig in och fördärva resten av din uppkörning, helt i onödan!

Övrigt

  • Se om strålkastare, lyktor, reflexer eller registreringsskylt behöver rengöras
  • Ställ in och kolla backspeglar
  • Testa sidostöd och centralstöd
  • Kraftöverföring (kontrollera så att koppling och gas fungerar)
  • Kolla om kopplingen slirar
  • Se om det finns sprickor i ramen, om stötbågar sitter fast, om sidostödet fälls upp hela vägen och om fotpinnar sitter fast
  • Spårar cykeln? Använd något rakt att syfta med (t.ex. en planka eller en väglinje) och se så att båda hjulen pekar i samma riktning
  • Kolla så att allt sitter fast: fotpinnar, sidostöd, växelväljare.
  • Generellt sätt kan du tänka såhär: om någon del inte är i skick att bedömas som “i säker funktion” behöver de åtgärdas, och med det menas oftast att helt bytas ut, innan motorcykeln är körduglig. Det är få av dessa stora och vitala delar som, om frågan dyker upp på uppkörning, går att åtgärda på annat sätt än att bytas ut. Exempel på undantag är, av uppenbara skäl, om lufttrycket är lite högt / lågt, om det är glapp i någon glödlampa eller om kedjan är felspänd. Lager, packningar, bromsdelar och annat är delar du gärna inte vill försöka laga ihop (inte ens med silvertejp..!)

 

Prova på mc-jaktens videoutbildning gratis

Det bästa och mest prisvärda sättet att ta mc-kort är att lära sig så mycket som möjligt på egen hand. Mycket av den kunskapen du på körskolan får betala 800 kr/h för kan du lära dig själv med våra instruktionsvideos. Följ länken nedan och prova mc-jaktens Videoutbildning till mc-kort helt gratis.

KLICKA HÄR >>> PROVA PÅ MC-JAKTENS VIDEOUTBILDNING