mc-jakten gratis videotraning till mc-kort
 

Inledande manövrering

Om du lär känna motorcykeln innan du börjar din mc-utbildning kommer du spara mycket tid. Det handlar väldigt mycket om att bli bekväm i sadeln och att inte vara rädd, något som bara kommer med erfarenhet genom mängdträning. Nedan hittar du information och övningar som hjälper dig med inledande manövrering.

Förberedelser

Backspeglar

Få in vanan redan nu att så fort du sätter dig på en motorcykel så ser du till att du har bra sikt bakåt i backspeglarna. Olika cyklar har olika förutsättningar för sikt bakåt, även din storlek som förare (samt passagerare) påverkar sikten. Vänj dig vid en körstil med infällda armbågar (minskar den döda vinkeln) för bästa sikt med minsta rörelse när du sitter avslappnat. Och glöm inte att alltid justera backspeglarna innan du åker iväg! Efter att du har justerat backspeglarna och fällt in armbågar är det dags att hitta rätt sittställning.

VIDEO – Ställa in backspeglar

Sittställning

  • Sätt dig avslappnat, med mjuk hållning i rygg, armar och axlar, och vila knäna mot tanken. Tyngden ska vara i sadeln.  Genom tyngd i sadeln och knäna vilandes mot tanken utnyttjar du motorcykelns egna balans på bästa sätt.
  • Lyft blicken – att köra motorcykel handlar om balans och som när du balanserade på cykeln när du var liten är blick upp och långt fram ditt bästa hjälpmedel. “Titta dit du ska – för du kommer köra dit du tittar”

En annan bra vana att sätta redan nu är att justera kläder och allt annat som kan störa din mc-körning innan du sätter dig på motorcykeln. Ha kläder som sitter bekvämt, ha fickor stängda, mobilen på ljudlös etc.

Körställning

Det viktigaste för både din komfort men också din manöverbarhet när du kör motorcykel är att du sitter avslappnat och ledigt. Om du t.ex. inte når fotbromspedalen på ett komfortabelt sätt går det att justera läget på den, men kom ihåg att fotbromsen inte är till som en avlystningyta där du ska vila foten. Andra saker du kan ställa in är exempelvis bromshandtagen, och för vissa motorcyklar även motorcykelns fjädring och dämpningsegenskaper. Hur du gör dessa saker hittar du i motorcykelns manual.

Vid olika manövrar kan du utnyttja din kropp för att få bättre handlingsförmåga. Som vid till exempel bromsning då du vid en hård inbromsning vill låsa knäna mot tanken.

Klädsel är också en viktigt komponent av mc-åkning som många kanske inte direkt tänker på. Dels sitter du väldigt exponerat och därför är det önskvärt att ha både hjälm och förstärkta kläder, handskar och skor för minimera skador om olyckan skulle vara framme. Dessutom sitter du direkt i fartvinden och löst sittande föremål kan lätt fladdra till och daska till dig i ansiktet om du har otur. Inte en jättetrevlig upplevelse om du skulle ha remmar med metallspännen och kör med en öppen hjälm. Efter att du har kläder du är bekväm i är det dags att lägga i ettans växel…

Växling – lägg i ettan

Motorcykeln är, då den står parkerad, oftast i ettans växel eller i neutralen. När du startar motorcykeln håller du in kopplingen vilket innebär att motorcykeln är frikopplad oavsett vilken växel du har i.

Eftersom du nästan alltid vill starta iväg från 1ans växel behöver du veta vilken växel du har i. De flesta nya motorcyklar har en så kallad växelindikator där detta framgår. Om hojen inte har en växelindikator kan du fortfarande använda uteslutningsmetoden för att hitta din växel. Det är nämligen så att motorcyklar i största allmänhet är konstruerade med växelföljden; 1 – N – 2 – 3 – 4 – .. räknat från bottenläget. Och att växla från neutralen till 1an eller 2an har ett kännbart lättare och kortare omslag än övriga växelbyten.

Växelindikatorn är den lilla rutan som det står "GEAR" på; som indikerar att 2ans växel är ilagd.

Växelindikatorn är den lilla rutan som det står “GEAR” på; som här indikerar att 2ans växel är ilagd.

Däremot kan växlarna lätt hänga sig om du står still utan motorn igång och försöker växla. Detta löser du genom att till exempel starta motorn och varva till den något, eller helt enkelt går fram / bakåt en aning med motorcykeln, eftersom detta roterar dreven i växellådan. Ytterligare ett hjälpmedel att finna din växel är neutrallampan som genom att lysa grönt indikerar att neutralen är ilagd.

VIDEO – Växling, lägg i ettan

Instruktioner:

– Slå på tändningen
– Håll in kopplingen (vänj dig vid att dra in kopplingen med hela handen)
– Starta motorcykeln
– Lägg i ettan (växeln i botten)
– Lägg i neutralen igen (ett steg uppåt från 1an)

Bonustips:

För en del kan det upplevas enklare att hitta den där fingertoppskänslan, om man håller kopplingshandtaget med fingertopparna vid krypkörning. Testa vad som funkar bäst för dig!

Hitta dragläge

Dragläget är läget mellan frikoppling och växel. I dragläget börjar motorcykeln röra sig framåt. Det är viktigt att lära känna dragläget på din motorcykel för att kunna starta så smidigt som möjligt på plan mark samt i uppförsbacke och för att undvika motorstopp. De flesta motorcyklar behöver inte gas för att börja röra sig framåt på plan mark. Testa och se hur din motorcykel reagerar i dragläget. Ha dock i åtanke att kopplingen är konstruerad för att användas i korta perioder, så ta inte för vana att slira på kopplingen under normal körning.

VIDEO – Hitta dragläge

Instruktioner:

– Slå på tändningen
– Dra in kopplingen
– Starta motorn
– Lägg i ettans växel
– Släpp ut koppling
– Hitta dragläge
– Dra in koppling igen
– Upprepa

Motorcykel vs. Bil:
Principen bakom dragläget och kopplingen är densamma för bil som för mc. Skillnaden är att du på mc:n styr kopplingen med vänsterhanden genom handtaget på vänster sida av styret och i bilen styr du kopplingen med en fotpedal. Eftersom du under krypkörning med en motorcykel samtidigt måste hålla balansen är det av uppenbara skäl svårare jämfört med bil men med erfarenhet blir det jämförbart.

VIDEO – Hur fungerar en koppling

Testa motorstopp

Det värsta som kan hända när du krypkör är att du får motorstopp. Detta är naturligt lite läskigare än att få det med bil eftersom det här finns en risk att du kan tappa balansen. Gör dig bekväm med motorstopp, det kommer underlätta resten av din utbildning.

Instruktioner:

– Slå på tändningen
– Dra in kopplingen
– Starta motorcykeln
– Lägg i ettans växel
– Håll benen stadigt i marken och va redo på ett ryck
– Släpp ut kopplingen fort (och fullständigt)
– Upprepa några gånger

VIDEO – Testa motorstopp

Övriga tips:

Om du känner dig trygg med motorcykeln kan du upprepa samma övning men med styret något vridet. Motorcykelns vikt ligger nu på ena sidan och motorcykeln kommer vilja välta. Stå stadigt och var beredd på detta!

 

Krypköra utan gas

För att ta död på myten att du behöver gasa för att köra framåt brukar det vara bra att träna på att krypköra med bara kopplingen. Sedan när du kommit förbi detta steget kommer det bli naturligt att ge gas men för att ytterligare lära känna motorcykeln är detta ett bra steg.

Om denna övningen känns obehaglig eller svår i början kan du testa att köra med benen nere i marken, men precis som när man lär sig cykla är det bra om man kan pusha sig själv till att hålla fötterna på fotpinnarna för att få en mer kontrollerad körning. För att underlätta detta kan du starta med bara ena foten i backen, titta rakt fram, köra igång och sedan lyfta upp foten försiktigt. Ett vanligt misstag är nämligen att man lyfter upp båda benen samtidigt och tappar balansen innan man fått upp farten tillräckligt.

Försök få in vanan att öka farten när du tappar balansen istället för att sätta ner fötterna. Tappar du balansen släpper du ut kopplingen lite snabbare så får du mer fart och det blir lättare att hålla balansen igen, och det är just det här du använder gasen till vid krypkörning.

Tänk på att bara använda fotbromsen när du kör i låga farter. Speciellt när du svänger. Saktar du ner framhjulet i en sväng kommer motorcykeln per automatik vilja lägga sig ner, bli tung och det blir omöjligt att inte behöva sätta ner fötterna.

Insikten från denna övning är att man kan köra runt med bara kopplingen utan att motorcykeln dör (detta gäller de flesta motorcyklar – vissa kan behöva lite gaspådrag för att motorn inte ska dö).

När du börjar känna dig bekväm kan du testa att köra i en 8a mellan två konor eller liknande (har du inga konor kan vattenfyllda vattenflaskor fungera fint 🙂

VIDEO – Krypköra utan gas

Instruktioner:

– Slå på tändningen
– Dra in kopplingen
– Starta motorn
– Lägg i ettans växel
– Släpp ut koppling långsamt till dragläge och börja rulla
– Dra in kopplingen igen
– Släpp ut kopplingen hela vägen men långsamt
– Upprepa

– Försök hålla blicken uppe och titta dit du ska.

Inledande bromsning

Att lära sig bromsa korrekt är en av de viktigaste bitarna i din mc-utbildning vilket är en av anledningarna till att du även testas på detta separat på ditt körprov.

Både på bakbromsen och frambromsen finns ett så kallat spel. Detta innebär att bromsen inte bromsar med en gång när man börjar trycka ner pedalen eller handtaget. Detta för att man inte ska råka bromsa utan att man vill eller bromsa lite hela tiden, så kallat tjuvbromsa. Däremot aktiveras bromsljuset redan tidigare under spelutrymmet, vilket innebär att du kan förvarna dina medtrafikanter om din avsikt att bromsa redan innan du saktar ner.

Vad du gör innan du bromsar är dock ofta viktigare än själva bromsningen. Innan bromsning gäller det att ha bromsberedskap.

Bromsberedskap uppnår du genom att:

– Släppa gasen

– Titta i backspegeln så att du vet att det är fritt att bromsa (det vill säga ingen bakom som kör för fort och/eller för nära)

– Sitt avslappnad i sittsen men knip knäna mot tanken och ha blicken långt fram

– Hand/fot på respektive bromsarna redo att bromsa (men tänk på att inte dra in / trycka ner bromsreglaget för mycket så att du kör och småbromsar oavsiktligt)

= Sådär, då var du bromsberedd.

Instruktioner inledande bromsning:

– Dra in kopplingen

– Starta motorn

– Lägg i ettans växel och kör iväg

– Gör dig bromsberedd

– Sitt avslappnad på motorcykeln med knäna mot tanken. Vikten ska vara i sadeln

– Kolla backspegeln

– Återgå till blicken långt fram

– Dra in spelet i bromsen och gör dig bromsredo

– Bromsa till stillastående genom att använda båda bromsarna samtidigt* som du drar in kopplingen.

– Upprepa

* om du inte drar in koppling men ändå bromsar till stillastående får du helt enkelt motorstopp. Nu vet ju du redan hur du hanterar ett motorstopp, men för att göra inbromsningen både behagligare och säkrare rekommenderar vi att du även lär dig att dra in kopplingen (frikoppla) då du bromsar in till stillastående i låga hastigheter.

I högre hastigheter vill du inte frikoppla förrän du har låg hastighet. Detta eftersom du då kan bromsa in effektivare, och utnyttja motorbromsen för att sänka din hastighet.



Övriga tips:

Nuförtiden har de flesta cyklar ABS-bromsar vilket innebär att det finns ett säkerhetssystem som motverkar att hjulen låser sig. I praktiken fungerar den så att den automatiskt slutar bromsa under en kort stund (även om du trycker in bromsen helt), för att sedan återuppta bromsningen, och på så sätt hela tiden ligger på den maximala gränsen av hur mycket man kan bromsa. Denna av/på-funktion kommer du att uppleva som ett “skakande” som både väsnas och har sig – med det är alltså helt normalt, även om det i början kan kännas lite ovant.

Det är dock ändå klokt att inte knipa fullt med en gång utan att göra det i en mjuk men bestämd och kraftfull rörelse. Bara erfarenhet genom mängdträning ger denna finkänsligheten så träna bromsning flitigt innan du behöver använda det i nödsituation (eller uppkörning).

Vid hård inbromsning skiftar fördelningen av tyngden mellan fram- och bakhjul så att framhjulet belastas mer. Ibland till och med upp till 90% på framhjulet mot 10% på bakhjulet! Det innebär att den friktionskraft du kan plocka ut från bakhjulet minskar och du kan lätt tappa fästet. Detta kallas att man låser bakhjulet, eftersom hjulet inte snurrar utan glider fram på vägen (och målar den svart som gummi). Om bakhjulet låser sig kan bakpartiet lätt gå ut mot sidorna, och du tappar styrförmåga.

Var därför försiktig med bakbromsen så att du inte låser det vid hård inbromsning. Har bakhjulet låst sig återhämtar du det genom att släppa av på fotbromsen.

Vissa kallar även bakbromsen för “brake balance” – då eftersom den tjänar ett bra syfte i balanskörning, men inte har så stor bromspåverkan vid hård inbromsning.

Övning:

För att undvika att bli överraskad i en nödsituationen av att du tappar fästet på bakhjulet kan du öva på detta under kontrollerade och säkra förhållanden.

OBS! Var varsam om du gör detta så att du inte skadar dig själv eller din motorcykel.

Ett sätt att känna på hur det känns att låsa bakhjulet utan att behöva åka så fort eller bromsa lika hårt som på asfalt är att öva på grusmark:

– Kör på en låg växel i en låg hastighet
– Kör rakt fram med blicken högt
– Sitt avslappnat med knäna mot tanken
– Dra in kopplingen och bromsa bestämt med fotbromsen

Sikta alltid på att bromsa med rakt styre. Cykeln blir väldigt tung, svår att styra och också väldigt instabil om du bromsar med vridet styre. Detta gäller även i nödsituation. Försök hinna räta ut styret innan du bromsar.

Påminnelse! 

Öva även på att ha uppsikt bakåt när (läs innan) du stannar. Det gäller att du hela tiden har koll på vad som händer runt omkring dig, och lika bra att öva upp den vanan med en gång. Många olyckor sker när en bil kör in i en bromsande motorcykel bakifrån. Detta vet förarprövaren och du kommer inte undan med dålig uppsikt bakåt på uppkörningen, eller i det fortsatta mc-livet för den delen 🙂 Ligger bakomvarande för tätt inpå dig, så de sannolikt inte hinner bromsa om du behöver nödbromsa, kan du sänka din hastighet. På så sätt kan du uppmana stress-nisse bakom dig att sakta ner, samtidigt som du ökar din egen marginal framåt vilket gör att du (eller stress-nissen bakom dig) inte behöver bromsa lika hårt / snabbt i en nödsituation.

Här på hemsidan hittar du även specifika instruktioner till bromsning i högre hastigheter i vår guide till bromsprovet på körprovet för motorcykel.

Reaktions-, broms- och stoppsträckor

Krypkörning med gas

Målet med den här övningen är att du ska börja använda gasen som en naturlig övergång i dragläget och att bli av med vanan att sätta ner foten då du börjar tappa balansen.

Instruktioner:

– Slå på tändningen
– Dra in kopplingen
– Starta motorn
– Lägg i ettans växel
– Släpp ut koppling långsamt till dragläge och börja rulla
– Dra in kopplingen till dragläget och börja svänga
– Ge lite gas (och hämta upp cykeln) då du känner att du vill sätta i foten
– Upprepa övningen

* Försök hålla blicken uppe och titta dit du ska

VIDEO – Krypkörning med gas

Balanstips vid krypkörning:

Det svåra med krypkörning när det kommer till att köra riktigt långsamt är att svänga med fullt (eller nästintill fullt) styrutslag utan att välta eller sätta ner foten. Då kan det hjälpa att gasa i dragläget. När du gasar vill cykeln räta upp sig vilket i sin tur hjälper dig med balansen. Få in vanan att öka farten när du tappar balansen istället för att sätta ner fötterna. Tappar du balansen släpper du ut kopplingen lite snabbare (eller gasar i dragläget) så får du mer fart och det blir lättare att hålla balansen igen.

Ha bara ena foten i backen när du startar. Titta rakt fram och lyft upp foten. Ett vanligt misstag i början är att man lyfter upp båda benen samtidigt och tappar då balansen och skakar.

Motorcykeln har balansen och ju mer du kan bli ett med motorcykeln ju bättre balans får du. Genom tyngd i sadeln och knäna vilandes mot tanken utnyttjar du motorcykelns egna balans på bästa sätt.

Använd endast fotbromsen i låga farter. Speciellt när du svänger. Bromsar du med framhjulet i en sväng blir det svårt att bromsa mjukt och motorcykeln kommer upplevas tung och ryckig, och det blir nästintill omöjligt att inte behöva sätta ner fötterna.

Du kan även experimentera och variera med att stå upp under krypkörning – var inte rädd för att testa dig fram/leka med motorcykeln för att hitta vad som funkar bäst för dig, det viktigaste är trots allt att du ska bli bekväm med den!

 

Balanskörning

I kombination med att hämta upp med gasen som i förra övningen kan man balansera genom att luta kroppen när man svänger. Du kan tänka dig en indian som rör sig på sadeln på en häst, förskjut din kroppsvikt till vänster eller höger, beroende på vad du upplever ger dig bäst kontroll över fordonet! Experimentera även med att till exempel knipa knäna mot tanken, vida på höfterna, stå upp, vrida ut knät, hålla cykeln upprätt eller fälla ned den. Rörelserna kan kännas lite ovant, och kanske lite överdrivet, med det är normalt. Tänk dig bara hur mycket en racingförare lägger sig i en kurva (även om det är i betydligt högre hastigheter.. 😉

Än har vi ingen racingförare i teamet, men Robin demonstrerar.

VIDEO – Balanskörning

Genom att kombinera balanskörningen med upphämtning med gasen blir det lättare att köra långsamt även i svängar.

Start och stopp

Är du startklar?

Har du varit parkerad sedan länge är det rekommenderat att du genomför en säkerhetskontroll. Om du har gjort ett kortare stopp kan det dock fortfarande vara relevant för dig att dubbelkolla att du faktiskt har knäppt hjälmen, låst upp alla lås, fällt upp stödet ordentligt, att bränslekranen är på samt att du har slagit på lyset. Detta är speciellt relevant för dig som kör en lite äldre motorcykel. Jag vet att detta kan verka trivialt men du anar inte hur vanligt det faktiskt är med missöden på grund av sådana simpla grejer.

Faktum är att jag själv, vid ett uppkörningstillfälle dessutom, glömde att knäppa hjälmen på grund av nervositet. Jag kan säga att det inte direkt var populärt, men efter en tillsägelse gav förarprövaren mig en andra chans, som tur var!

Uppsiktsrutinen

När du ska starta och börja köra eller när du ska stanna så är det viktigt att du har en bra uppsiktsrutin. Många olyckor sker när motorcyklar blir påkörda bakifrån när de bromsar in eller startar från vägkanten. Du ska vara helt säker på att det är säkert att köra ut på vägen / bromsa in och stanna innan du börjar göra det.

Och nog för att det är sant att trafiken bygger på att alla hjälps åt och om du blinkar kommer du troligen bli hjälpt in på vägen, men du vill heller inte missleda dina medtrafikanter om din avsikt inte är att byta fil / körriktning ännu. Fullfölj därför uppsiktsrutinen precis innan du påbörjar din start/stopp – manöver:

Föreställ dig att du sveper av den totala trafiksituationen med start framför dig och sök bakåt via din sida. Detta minimerar risken att bli överraskad av ev. omkörande trafik, samtidigt som det gör det lättare för dig att inte glömma något moment i din avsökning; backspegel, döda vinkeln, blinkers – i just den ordningen.

Missförstånd leder lätt till olyckor och vid särskilt trängda situationer kan det såklart krävas att du blinkar innan det är fritt för att visa din avsikt. Försökt då få ögonkontakt med den som släpper in dig så att du vet att personen är med på läget. Många trafikanter med ett par år på nacken med körkort slappar till detta och blinkar innan de skannat av ordentligt, eller kanske inte blinkar alls. Så se till att ta detta tillfälle i akt och etablera en god vana. Med din tydlighet bidrar du till att antalet olyckor i trafiken minskar, samtidigt gör du det omöjligt för förarprövaren att kugga dig på grund av en bristfällig uppsiktsrutin 😉

Om det är så att du tvingas avvakta från det att du slutfört din uppsiktsrutin och att du kan påbörja din manöver så vill du göra en ny avsökning (och du behöver göra en ny avsökning för att bli godkänd på uppkörningen). Om du är osäker kring om det har ”gått för lång tid” sedan avsökningen, ta det säkra före det osäkra och sök av en gång till.

Start under utmanande vägförhållanden

Om du startar i uppförslut, nedförslut eller vid för övrigt halt väglag kan vissa knep underlätta för dig att komma iväg på ett kontrollerat sätt. Generellt sätt gäller att du får vara särskilt varsam med dragläget för att undvika sladd (och stegring), och för att kunna göra detta i sluttande backe kan du följa checklistan nedan:

1. Håll motorcykeln med frambromsen
2. Frikoppla
3. Lägg i ettans växel
4. Byt till bakbroms
5. Hitta dragläge och ge grundgas
6. Uppsiktrutin
7. Ge tecken och kör varsamt iväg

VIDEO – Start och Stopp

PS. Ett vanligt misstag är att bestämt ha båda fötterna i marken när man ska köra iväg – testa och se om det hjälper dig att bara ha ena foten i marken (förslagsvis den vänstra, eftersom du då kan ha högra foten på bakbromsen i samband med start i backe)

 

Växling i högre hastigheter

Det brukar finnas mellan 4-6 växlar på en motorcykel. Standard är att växel 1 är ett steg nedåt från neutralen och växel 2 ett steg upp. När du är i rullning och vill växla från ettan till tvåan kommer du däremot bara uppleva detta som ett steg uppåt. Motorcykeln hjälper dig då att “hoppa över” neutralen. Sen följer växel 3, 4, 5 och 6 (om motorcykeln har så många växlar) med ett steg uppåt vardera från 2ans växel.

En förutsättning för att byta växel är att motorcykeln är frikopplad, det vill säga att kopplingshandtaget är indraget (förutom på cyklar med en så kallad quick shift, där du kan växla upp utan att frikoppla), och för att undvika att motorn övervarvar är det viktigt att du släpper av gasen när du växlar.

Växlingen går ihop med hastighetsanpassningen. Du växlar ner inför situation (korsning eller sväng etc.) och ökar hastighet och växlar upp efter situation. Med rätt växel för hastigheten är motorcykeln piggare och du är mer förberedd att hantera faror. Du ska alltid kunna gasa dig igenom en situation.

När det kommer till uppkörningen och växling så är det annorlunda från bil. På en biluppkörning sitter förarprövaren bredvid dig och ser hur du växlar – på en mc-uppkörning är det dock svårare för förarprövaren att avgöra vilken växel du har. Vi rekommenderar därför att hitta en växlingsstil som passar dig och din motorcykel. Vissa motorcyklar (speciellt sportmotorcyklar) trivs bäst på ett varvtal som är något högre än för till exempel en bil.

Om du däremot skulle köra på alldeles för höga eller låga växlar kan det vara något som förarprövaren noterar, men generellt vill du växla korrekt för att ha bästa kontroll över fordonet samt att vara snäll mot din motorcykel och växellåda, snarare än att bara klara uppkörningen 😉

Dessutom är det som förarprövaren kollar mest på när det gäller växling att du kan hantera fordonet säkert och att du växlar utan att tappa fokus från trafiken.

Miljövänlig körning är en punkt du kan testas på under uppkörningen. När du kör bil läggs stor vikt på växelval men när du kör motorcykel ligger fokus mer på hur du planerar din körning. På motorcyklar är det till exempel inte lika lätt att dubbelväxla som det är på bil. Det vill säga från 2ans växel till 4an etc. Därför blir det ännu viktigare att istället lyssna till motorljudet och växla varje växel för sig och växla upp när det “känns rätt”. På en påfart till en motorväg till exempel kan det dock vara önskvärt att dra ut på växeln något längre än annars.

En annan viktig körmetod för miljövänlig körning är motorbromsen, som hanteras precis som för bil, det vill säga att du växlar ner och på så sätt använder motorns tröghet för att sänka hastigheten. Vi rekommenderar att du i princip alltid använder motorbromsen som ett komplement då du sänker din hastighet, och det gör naturen och förarprövaren också. Förarprövaren kan dessutom avgöra om du bromsar vanligt eller om du motorbromsar genom ditt bromsljus, så se till att etablera en god motorbromsvana i din körstil.

VIDEO – Växling i högre hastigheter

VIDEO – Varför växlar man? Vad är bra växlingsteknik? Hur påverkar växlingen miljön?

 

Motlut och medlut

En klassiker på uppkörning är “start i backe”, där du uppmanas att köra iväg från stillastående i en brant backe. Detta är typiskt svårt i början eftersom om du inte har full kontroll på motorcykeln och är vass på att hitta dragläget kommer motorcykeln att börja rulla bakåt/framåt, och du kan riskera att oavsiktligt köra på någonting. Typiskt stressigt läge. Du kan därför med fördel öva upp din förmåga att hantera dessa situationer! Kom ihåg att du alltid behöver göra uppsiktsrutinen inklusive blinkers om du startar från vägkanten. I början när det är mycket att tänka på kan det därför vara klokt att försöka hitta ett inhägnat område eller liknande så du tryggt och säkert kan öva på detta moment utan att behöva tänka på uppsiktsrutinen. När du börjar få kläm på grejerna kan du sedan öva med uppsiktsrutin och slutligen ge dig ut till lämpliga ställen på “de riktiga vägarna” och öva.
Precis som vanligt med uppsiktsrutinen tar du en titt i sidospeglar och döda vinkel innan du sätter igång med din manöver, sedan förbereder du dig och hittar dragläget, för att sedan utföra uppsiktsrutinen igen och blinka ut innan du ger dig iväg.

Motlut

  • Välj en backe med väldigt lite lutning, tekniken är densamma oavsett hur mycket det lutar. Men det sliter mindre på motorcykeln när lutningen är liten och det är betydligt lättare att lära sig
  • Börja från stillastående med att endast släppa på bromsen några gånger för att känna hur motorcykeln reagerar och att få en känsla av att det inte är så farligt att rulla bakåt
  • Din första uppgift är att få motorcykeln att stå still med hjälp av dragläget. Du skall alltså kunna släppa av bromsen helt och hållet, men motorcykeln skall stå helt still, varken köra framåt eller rulla bakåt. Finspela på dragläget för att hitta det läget där motorcykeln är stilla, det handlar om millimetrar! Den här övning kan du göra antingen med hjälp av fotbroms eller helt utan bromsar:
    • Helt utan bromsar (vid lätt lutning):
      • Håll fötterna på marken så att motorcykeln står still. Vänster hand skall hålla in kopplingen helt. 1ans växel skall vara i
      • Kom upp i dragläget och känn av fordonets rörelse samtidigt som du lättar på fötterna mjukt och smidigt och successivt ger an mer gas
    • Med fotbroms (vid brant lutning):
      • Håll höger fot på bromspedalen så att motorcykeln står still. Vänster hand skall hålla in kopplingen helt. 1ans växel skall vara i
      • Höj kopplingen till dragläget tills du hör och känner att motorcykeln ändrar ton i motorljudet
      • Nu är det dags att börja lätta på bromsen. Din uppgift är nu att justera över fordonets stillestånd till kopplingen istället för bromsen. Se därför till att lätta på bromsen försiktigt och att inte höja för mycket på kopplingen
      • Om motorcykeln rullar bakåt, höj då kopplingen någon millimeter i dragläget. Rullar motorcykeln framåt har du höjt för mycket, sänk då lite grann. Justera med SMÅ rörelser. Tänk på att bromsen skall försvinna HELT, så ta inte till den när du känner att motorcykeln rör på sig åt något håll, det är kopplingens uppgift nu. Du skall alltså ta bort foten från bromsen så du inte ligger och tjuvnyper på den.

Medlut

  • Om lutningen är tillräcklig kan du med fördel starta på 2ans växel
  • Lägg i tvåan från början med kopplingen intryckt
  • Avsök runt motorcykeln och slå på blinkers
  • Släpp bromsen och vänta tills motorcykeln rullat igång
  • Höj kopplingen och möt upp i dragläget. Håll kvar i dragläget någon sekund för att få en mjuk övergång
  • Höj resten av kopplingen

Uppfång

Uppfång innebär att du får motorcykeln att stanna i motlut utan att använda bromsen. Det kan komma till användning t.ex. i en korsning med skymd sikt där farten behöver vara låg men där du vill kunna vara beredd och ha möjlighet att åka iväg med en gång.

  • Du närmar dig en plats där du vill kunna titta ordentligt, kanske stanna till helt till och med
  • Du kör troligen på 2ans växel och motorbromsar naturligt uppför backen
  • Dra sedan in kopplingen när hastigheten börjar bli låg och låt motorcykeln sakta in med hjälp av lutningen. Låt motlutet vara din broms. Hjälp till med bromsen om det skulle behövas. Tänk bara på att släppa bromsen så backen får göra det sista, annars finns risk att farten tar slut väldigt tvärt på slutet och du blir tvungen att börja om från stillastående
  • Lägg i 1an när farten nästan är slut
  • Innan motorcykeln stannar helt, möt upp med kopplingen i dragläget och få motorcykeln att stå still på samma sätt som vid en start, inte för högt och inte för långt ner med koppling
  • Häng kvar så länge som du önskar
  • Öka gasen och höj kopplingen något så motorcykeln kommer iväg
  • Höj resten av kopplingen först när motorcykeln kommit iväg

Tips:

Välj väldigt liten lutning till en början, så lite att motorcykeln knappt rullar bakåt eller framåt. Ta allt steg för steg. Öka svårighetsgraden genom att bli mer effektiv på att komma iväg, inte genom en brantare lutning. Kom ihåg att ha med alla bitar även om du ökar på effektiviteten.

För handledaren:

Håll koll på elevens fötter. Vid start i motlut med fotbroms vill eleven gärna ligga kvar med lite bromstryck eller med fötterna trippandes/släpandes i marken som en falsk säkerhet eller glömska (koncentrationen ligger på annat), trots att kopplingen tagit över uppgiften och tillräcklig fart/balans egentligen finns där. Att uppmuntra eleven till att öva upp sitt självförtroende i detta moment gör att de blir säkrare förare och mindre tveksamma i situationer när pressen är högre.

Prova mc-jaktens videoutbildning gratis

Med våra instruktionsvideos i datorn, surfplattan och mobilen blir din handledare din kompletta mc-lärare. Du behöver inte längre betala 800 kr/h för tipsen utan kan du lära dig ALLT du behöver kunna tillsammans med din handledare. Följ länken nedan och prova mc-jaktens Videoutbildning till mc-kort helt gratis.

KLICKA HÄR >>> PROVA PÅ MC-JAKTENS VIDEOUTBILDNING